
Energieleveranciers geven zware kortingen
Het is niet evident op de energiemarkt momenteel: de coronacrisis hakte stevig in op een sector die sowieso al gebukt ging onder de vele onderlinge concurrentie en het feit dat consumenten meer dan ooit tevoren snel overstappen. Om klanten aan zich te binden, strooien de energieleveranciers dan ook met flinke kortingen.
Een rapport dat de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) eind mei over de impact van COVID-19 publiceerde, maakte glashelder duidelijk dat de coronacrisis niet bepaald in de kaarten van energieleveranciers speelt. De vraag naar elektriciteit, gas en olie kelderde, waardoor de marktprijzen op hun beurt gevoelig daalden.
Bovendien had de energiesector het ook voordien al moeilijk om winstgevend te blijven. Als belangrijkste oorzaken wezen trendwatchers op de vele spelers op de energiemarkt, de weinig flexibele ICT-infrastructuur van die bedrijven én het feit dat privépersonen nu ook veel meer van energieleverancier beginnen te wisselen. Die ‘ontrouw’ is goed voor je en mij – wij betalen minder onnodig hoge facturen dan vroeger – maar minder goed nieuws voor de energieleveranciers, die flink moeten investeren om nieuwe klanten binnen te halen én om hun huidige te behouden.
Klantbinding door korting
Energieleveranciers maken vooral graag gebruik van – soms spectaculaire – welkomstkortingen om je aan boord te trekken. Spectaculair is trouwens niet zo overdreven: soms bedragen die welkomstkortingen tot de helft van de zogenaamde energiecomponent op je factuur. Bij een gemiddeld verbruik en een vaste tariefformule liep dat voordeel via vergelijkingssites halfweg juli 2020 bijvoorbeeld op tot 369 euro voor aardgas en 202 euro voor elektriciteit.
Ter opfrissing: het grootste deel van de aardgas- en elektriciteitsfactuur bestaat uit btw, heffingen en netkosten. De energiecomponent is het enige factuuronderdeel dat leveranciers zelf in grote mate aansturen.
Lees ook:Te duur energiecontract? Zo laat je je niet vangen
Kortingen energieleveranciers
Welkomstkortingen bestaan in diverse vormen. Leveranciers werken hun acties op verschillende manieren uit. De vaste welkomstkorting is veruit de populairste vorm. Leveranciers gebruiken ze als een handig hulpmiddel om je langer aan hen te binden. De achterliggende redenering is eenvoudig: iedereen kan vrij van aanbieder wisselen, zolang je daarbij een overstapperiode van één maand respecteert. Door de korting pas aan het einde van de contractduur of maandelijks verspreid over de looptijd van het contract uit te keren, zal je als klant minder snel geneigd zijn om meteen een andere leverancier te zoeken.
Andere energieleveranciers hanteren korting op de kilowattuurprijs. Hoeveel voordeel je exact doet, hangt af van je verbruik. Een kleine verbruiker haalt er dus minder voordeel uit. De truc is dus vooral om de korting te vinden die het best bij je verbruik en je noden past.
Wie kortingen zegt, zegt ook altijd voorwaarden. Doe uzelf een plezier en lees die wél op voorhand goed door, in plaats van snelsnel op ‘akkoord’ te klikken. Dat blijft de beste manier om achteraf niet voor onaangename verrassingen te staan.
[cta_box color=”blue”]
Meer lezen op onze blog

De energiesector zit op vele vlakken ingewikkeld in elkaar. Of het nu gaat om de wettelijke procedure voor de aansluiting van je h…

Bij de invoering van het capaciteitstarief op 1 januari 2023 verdwijnt het onderscheid tussen het dag- en nachttarief voor…

De energiesector lanceert op 1 november een gemeenschappelijk platform voor gegevensuitwisseling. Dat moet onder meer leid…

Sinds 2018 zijn de spelers op de energiemarkt en de verenigingen ter bestrijding van armoede samen vragende partij om een vereenvo…