Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Energieleveranciers vergelijken: vijf belangrijke aandachtspunten in 2024

Energieleveranciers vergelijken: vijf belangrijke aandachtspunten in 2024

  • 28 juni 2021
  • |
  • Laatste update op 2 december 2024
  • |
  • 6 min.

Van energieleverancier veranderen in een complexe energiemarkt is niet makkelijk. Vind jij het ook moeilijk om te vergelijken tussen alle leveranciers actief in België, ontelbare aanbiedingen –al dan niet met kortingen– en verschillende vergelijkingsplatformen? Bij Mijnenergie.be geven we je zoveel mogelijk tips en helpen we je om enkele valkuilen te vermijden bij het vergelijken van energieleveranciers!

De goedkoopste energieleverancier vinden: 5 aandachtspunten

1. Hou rekening met alle onderdelen op je factuur

Wanneer mensen hun energiecontract vergelijken met andere marktaanbiedingen zijn ze vaak geneigd vooral te kijken naar het eindbedrag op de factuur. Maar een energiefactuur bestaat uit meerdere onderdelen, waarvan sommige bepaald worden door de energieregulatoren of andere spelers in de energiemarkt en waarop de leverancier dus geen impact heeft. Dat is het geval voor:

  • Transport- en distributiekosten, die respectievelijk door je DNB (distributienetbeheerder) en TNB (transmissienetbeheerder) vastgelegd worden. De kosten hangen af van het gewest waar je woont en worden goedgekeurd door de CREG, de federale energieregulator.
  • Belastingen en heffingen die vastgelegd worden door de regering.

Wil je echt besparen, concentreer je dan op de prijs per kWh van elektriciteit en gas. Dat is namelijk het enige onderdeel van je factuur dat je energieleverancier bepaalt en dat dus varieert per leverancier.

Handig weetje: de geüpdatete tariefkaarten zijn beschikbaar op de website van je leverancier.

De onmisbare gids om je energiefactuur te begrijpen!

Meer lezen

De onmisbare gids om je energiefactuur te begrijpen!

2. Check het voorgestelde contracttype

Contracten vergelijken is een complexe materie. Wil je van energieleverancier veranderen, kijk dan na wat de kenmerken van je lopende contract zijn.

Aan de hand van bovenstaande vragen ontdek je snel en makkelijk of je huidige contract nog aangepast is aan je situatie ofwel of je beter een ander contract kiest.

Verhuis op de planning of net achter de rug? Wij helpen je om je energiecontract te regelen!

Op Mijnenergie.be vind je in slechts 5 minuten het voordeligste aanbod voor elektriciteit en gas.

3. Hou rekening met de jaarlijkse vergoeding

De vaste jaarlijkse vergoeding is een soort abonnementskost die je aan je leverancier betaalt. Ze dekt de administratiekosten voor bijvoorbeeld de klanten- of facturatiedienst. Dit onderdeel van je energiefactuur mag je zeker niet uit het oog verliezen wanneer je een nieuwe leverancier kiest.

Eerste aandachtspunt: het bedrag van de jaarlijkse vergoeding kan hoog oplopen. Mogelijk hanteert je leverancier een voordelige prijs per kWh, maar betaal je een hoge jaarlijkse vergoeding. Dat kan een factuur opleveren die even hoog of zelfs hoger is dan die van een leverancier die iets meer per kWh aanrekent.

Tweede aandachtspunt: bij een contractopzegging verschilt de berekening van de vaste jaarlijkse vergoeding van leverancier tot leverancier.

  • Een leverancier kan ervoor kiezen de vaste vergoeding bij aanvang van het contract pro rata per dag aan te rekenen. Je betaalt dan enkel een vaste vergoeding voor de dagen waarop je effectief beleverd wordt. Bij een voortijdige opzegging van je contract, word je als consument niet benadeeld.
  • Een leverancier kan ook kiezen voor een eenmalig forfait bij aanvang van je contract. Voor een vast contract kan hij dit toepassen voor het eerste jaar dat je contract loopt. Bij een variabel contract kan dat enkel voor de eerste zes maanden. Nadien moet hij de vaste vergoeding verplicht pro rata aanrekenen. Bij deze berekeningsmethode ben je als consument benadeeld als je je contract voortijdig opzegt.

Het is dus belangrijk goed op te letten en je goed te informeren over de verbrekingsvoorwaarden en de vaste jaarlijkse vergoeding van je leverancier.

4. Verwar het maandelijkse voorschot niet met je eigenlijke verbruik

Je bent zonder twijfel vertrouwd met het systeem van voorschotfacturen voor de betaling van je energie? Voorschotfacturen zijn gebaseerd op je geschatte energieverbruik, volgens een specifiek verbruiksprofiel. Je werkelijke verbruik kan je opmaken uit je meterstand. Consumenten met een analoge meter dienen die eenmaal per jaar door te geven zodat de leverancier een eindfactuur of regularisatiefactuur kan opmaken. Die zorgt ervoor dat je betaalt voor wat je écht verbruikt hebt. Heb je meer of minder verbruikt dan waarvoor je via de voorschotfacturen betaald hebt, dan wordt dat met de regularisatiefactuur rechtgezet.

In Vlaanderen zijn al heel wat gezinnen overgeschakeld op een digitale meter. Die maakt het mogelijk om maandelijks te betalen voor je werkelijke verbruik door middel van maandelijkse regularisaties. Je betaalt dan geen voorschotten. Vanaf 2024 zullen alle leveranciers van elektriciteit en aardgas in het Vlaamse Gewest verplicht een maandelijkse facturering op basis van het gemeten energieverbruik moeten aanbieden bij klanten met een digitale meter. Sinds 1 april 2022 zijn leveranciers met meer dan 200.000 klanten hiertoe al verplicht. Dankzij dit systeem komen klanten niet meer voor onaangename verrassingen te staan. Wel zal je in de wintermaanden meer moeten betalen dan in de zomermaanden.

5. Doe een beroep op een prijsvergelijker

Is urenlang de markt vergelijken je ding niet? Geen zorgen, een professionele energievergelijker doet het voor jou. Het enige wat jij hoeft te doen, is de juiste prijsvergelijker kiezen.

Veel prijsvergelijkers sluiten enkel een contract af met bepaalde leveranciers. In dat geval word je vooral naar die specifieke leveranciers geleid wanneer je vergelijkt en krijgt de prijsvergelijker in ruil een commissie. Wanneer je energieleveranciers wilt vergelijken, is het dus van cruciaal belang om ook prijsvergelijkers te vergelijken.

Profiteer van promoties en kortingen!

Vergelijk alle gas- en elektriciteitsprijzen op Mijnenergie.be en verander snel en gratis van leverancier.

Welke prijsvergelijkers zijn betrouwbaar?

Vergelijk je met onze vergelijkingstool, dan ben je zeker van een eerlijke en objectieve prijsvergelijking.

Op ons vergelijkingsplatform vragen wij volgende info op:

  • Je postcode
  • Je gegevens
  • Je stroom- en gasverbruik, indien gekend
  • Jouw type elektriciteitsmeter (enkel, dubbel)
  • Of je al dan niet zonnepanelen hebt

Je kan ook vertrouwen op de vergelijkingstools die worden aangeboden door de energieregulatoren, zoals de CREG-scan of de V-test van de VREG. In tegenstelling tot onze prijsvergelijker, houden die wel geen rekening met promoties.

Vier goede redenen om je factuur te verlagen met een prijsvergelijker

Meer lezen

Vier goede redenen om je factuur te verlagen met een prijsvergelijker

Hoe verander je snel en makkelijk van stroom- of gasleverancier?

Van leverancier veranderen kan snel en gratis. Eenmaal je een nieuwe leverancier hebt gevonden, zal die ervoor zorgen dat jij makkelijk je contract bij je oude leverancier afsluit. Je hoeft alleen maar de opzegtermijn van één maand te respecteren en de eindfactuur te betalen vooraleer je officieel klant bent bij je nieuwe leverancier.

Doe je een beroep op een prijsvergelijker, dan blijven de stappen dezelfde. Je hoeft zelf niets meer te regelen. Een van onze energie-adviseurs regelt alle administratie voor jou, zowel bij je oude als bij je nieuwe leverancier.

Veranderen van energieleverancier: wanneer en hoe?

Meer lezen

Veranderen van energieleverancier: wanneer en hoe?
Author

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

Tevredenheid over dienstverlening daalt: welke energieleveranciers behouden maximale score? (update)
Andere
Tevredenheid over dienstverlening daalt: welke energieleveranciers behouden maximale score? (update)

Het aantal klachten over energieleveranciers nam het voorbije jaar sterk toe. Dat blijkt uit de evolutie van de klachtenin…

Meer lezen
Mega schroeft kosten voor eigenaars zonnepanelen met terugdraaiende teller terug
Energieleveranciers
Mega schroeft kosten voor eigenaars zonnepanelen met terugdraaiende teller terug

Energieleverancier Mega rekent sinds september extra kosten aan voor prosumenten met een terugdraaiende teller. Die vergoeding daa…

1 min.
Meer lezen
Wordt de teruglevering van de stroom van onze zonnepanelen ook bij ons beperkt?
Prijzen en facturen
Wordt de teruglevering van de stroom van onze zonnepanelen ook bij ons beperkt?

De Nederlandse netbeheerders roepen consumenten op om de volgende jaren steeds minder elektriciteit van hun zonnepanelen a…

3 min.
Meer lezen
Welk energiecontract moet je kiezen: ‘forward’ of ‘spot’?
Verbruik en advies
Welk energiecontract moet je kiezen: ‘forward’ of ‘spot’?

Diverse parameters bepalen hoe het tarief van een variabel contract evolueert. Een van die factoren is het soort markt waarop je t…

7 min.
Meer lezen