
Wat als je energiefactuur niet lijkt te kloppen?
Van de 6.639 klachten die de Ombudsman voor Energie vorig jaar ontving, zijn er meer dan duizend rechtstreeks gelinkt aan onduidelijkheden of fouten op de energiefactuur. Maar welke factoren liggen aan de basis en hoe krijg je die rechtgezet? Mijnenergie.be zocht het uit.
1. Mijn voorschotfactuur klopt niet
Vorig jaar waren er 391 geschillen over voorschotfacturen. Jouw energieleverancier baseert zich voor dat bedrag op de meterstanden van de vorige jaren. Toch ontstaan regelmatig problemen, onder meer bij het bepalen van de juiste meterstanden bij een verhuis.
Hoe te voorkomen?
Breng jouw leverancier tijdig op de hoogte van je verhuis en bezorg hem een volledig ingevuld energieovernamedocument, inclusief meterstand. Heb je net zonnepanelen geplaatst of verlaten jouw kinderen het ouderlijke nest? Dan kan je jouw voorschotfactuur in functie van de aangepaste verbruiksgewoontes zelf aanpassen.
2. Terugbetalingen blijven uit
Overtreft de som van de voorschotfacturen het bedrag van de jaarfactuur, dan betaalt de energieleverancier je het verschil terug. In de realiteit loopt die procedure wel eens spaak. Vierhonderd consumenten dienden vorig jaar een klacht in rond het uitblijven van de terugbetaling.
Hoe te voorkomen?
Vraag je energieleverancier om een verduidelijking. Soms gebruikt hij het terug te betalen bedrag om een openstaand saldo aan te zuiveren. In andere gevallen gaat het onder meer om vertragingen door interne problemen op het vlak van administratie of informatica. Indien de fout toe te wijzen is aan het energiebedrijf bemiddelt de Ombudsdienst.
3. Te hoge prijzen bij verlenging contract
Energieleveranciers lokken potentiële klanten vaak met spectaculaire welkomstkortingen. Bij het verlengen van het elektriciteits- of aardgascontract betaal je plots enkele honderden euro’s meer.
Hoe te voorkomen?
Welkomstkortingen gelden veelal gedurende het eerste contractjaar. Wanneer de energieleverancier je contract wil verlengen, volg je dat voorstel best niet blindelings. Via een prijsvergelijker ontdek je snel en eenvoudig of je wel nog van aantrekkelijke condities geniet. Niks belet je om over te stappen naar een andere energieleverancier en er opnieuw een welkomstkorting op te strijken.
Tip:Ga hier zelf na of de prijs van jouw energiecontract wel goed zit
4. Foute meterstanden
De meterstanden zijn essentieel om je energiefactuur correct te berekenen. Wanneer die cijfers niet te kloppen, is een correcte jaarafrekening uitgesloten.
Hoe te voorkomen?
Controleer jouw meterstanden bij een manuele invoering altijd dubbel. Vergelijk ook zeker de verbruiksgegevens op jouw energiefactuur met de registratie van jouw analoge meter. Beschik je over een digitale meter? Dan gebeurt de registratie van de meterstand automatisch en zouden fouten in principe uitgesloten moeten zijn.
Wat te doen wanneer je ook na het dubbelchecken vermoedt dat de meterstanden niet kloppen?
Wanneer je een klacht indient, zal jouw leverancier aan de netbeheerder vragen om de meterstanden na te kijken en eventueel aan te passen. Let wel, blijken de meterstanden toch correct te zijn, dan draai je zelf op voor de kosten.
[cta_box color=”blue”]
Meer lezen op onze blog

De energiewaakhond CREG stelde onlangs vast dat het prijsverschil tussen contracten met een vast tarief en die met een var…

De Nederlandse netbeheerders roepen consumenten op om de volgende jaren steeds minder elektriciteit van hun zonnepanelen a…

De nieuwe nettarieven voor elektriciteit en aardgas zijn bekend. Naast de introductie van het capaciteitstarief vallen ook…

Op 1 september 2015 werd het btw-tarief op elektriciteit voor alle particuliere consumenten verhoogd van 6% naar 21%. Op 1 april 2…