
Maandelijkse energieafrekening vanaf 1 april 2022
Sinds 1 april 2022 moeten energieleveranciers hun klanten de optie bieden om maandelijks een afrekening te betalen. Geen voorschot dus, maar een afrekening voor hun reële verbruik van die maand. In tijden van heftig fluctuerende prijzen is dat een manier om op het einde van het jaar een gepeperde slotfactuur te vermijden. Alleen blijkt die optie tot maandelijkse afrekening anno 2022 nog niet overal mogelijk.
Het maandelijkse voorschot dat je vandaag voor gas en elektriciteit betaalt, ligt mogelijk een stuk lager dan je werkelijke verbruikskosten. De reden hiervoor –hoe kan het ook anders– zijn de stijgende energieprijzen. Hierdoor komt het in veel gevallen voor dat de jaarlijkse eindafrekening uiteindelijk een pak hoger ligt. De optie om op maandbasis je werkelijke verbruik af te rekenen, kan onaangename verrassingen voorkomen. Toch is het systeem nog niet overal van toepassing, zo leren we uit het verhaal van Dirk.
Niet altijd bij kleine leveranciers
Dirk beschikt sinds eind vorig jaar over zonnepanelen, een thuisbatterij en een digitale meter. Om te weten wat hij werkelijk voor stroom betaalt, vroeg hij zijn energieleverancier in april om een maandelijkse afrekening te maken. Maar die kwam er niet. “Een maandelijkse afrekening is bij ons momenteel nog niet mogelijk, in de toekomst misschien wel”, zo kreeg Dirk op 22 april 2022 te horen van zijn leverancier. De contactpersoon verwees naar de uitzondering die Vlaams minister voor Energie Zuhal Demir (N-VA) voorzag voor leveranciers met minder dan 200.000 klanten. Die kleinere spelers zijn vooralsnog niet verplicht om de optie tot maandelijkse afrekening aan te bieden. “Om hun financiële draagkracht niet onder druk te zetten”, klonk het.
Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!
Voorlopig enkel bij Engie, Luminus en Mega
“De verplichting om de mogelijkheid tot maandelijkse afrekening aan te bieden voor alle leveranciers ligt momenteel niet op tafel”, krijgen we te horen bij het kabinet van minister Demir. Spijtig nieuws dus voor Dirk. Volgens het kabinet hebben voorlopig enkel klanten van Engie, Luminus en Mega de optie om voor een maandelijkse afrekening te kiezen. Eneco zit in een testfase en heeft nu de eerste klanten met maandelijkse facturatie.
TotalEnergies biedt de optie voor facturatie op maandbasis nog niet aan, ondanks de verplichting. “Als een leverancier aangeeft dat het niet mogelijk is om een maandelijkse afrekening te verkrijgen, dan raden wij de klant aan om aan te dringen en de leverancier te wijzen op de geldende regelgeving”, klinkt het nog bij het kabinet-Demir. “Klanten kunnen dat ook melden bij de VREG, die toezicht houdt op de leveranciers.” Verder ging het kabinet hier niet dieper op in.
Je betaalt voor wat je verbruikt
Het grote voordeel van de maandelijkse afrekening is dat je precies betaalt voor wat je verbruikt. Je voorkomt een onvoorspelbare eindfactuur die een heel jaar omvat. Omdat je geen voorschot meer betaalt, loop je ook niet het risico om betaalde voorschotten kwijt te spelen wanneer de energieleverancier failliet zou gaan. De keerzijde is natuurlijk de seizoensgevoeligheid van de maandelijkse afrekening. In de wintermaanden zal je veel meer betalen dan in de zomer, omdat je verbruik dan hoger ligt. En die pieken en dalen zijn niet voor iedereen even handig.
Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op je globale energiefactuur !
Meer lezen op onze blog

Tijdens de soldenperiode afficheren niet enkel kledingwinkels mooie kortingen. Ook elektrozaken doen hun duit in het zakje…

Ze is misschien al van pas gekomen tijdens dit warme voorjaar, of je wenste je dat je er één had: een airco is vaak geen o…

De Vlaamse energieregulator VREG analyseerde via zijn jaarlijks ‘Sociaal rapport’ de mate waarin gezinnen moeilijkheden on…

De maandelijkse tariefkaarten bevatten naast aangepaste prijsformules ook nog andere wijzigingen. Die bundelen we vanaf nu in een …