
Luminus neemt Essent over: wat verandert voor jou?
Het is officieel: in 2021 neemt Luminus Essent over, dat vanaf nu dus deel uitmaakt van de energiereus. Essent levert dan geen energie meer in ons land. Maar wat gebeurt er met de klanten van Essent? Moeten zij zich aan administratieve rompslomp of een hoger tarief verwachten? Hoog tijd om deze overname uit te pluizen.
Overname van Essent door Luminus: een strategische beslissing
Sinds de vrijmaking van de energiemarkt in 2007, wist Essent haar plekje op de Belgische energiemarkt te veroveren als onderdeel van de Duitse groep E.ON. Met haar 520.000 leveringspunten is Essent anno 2020 zelfs de vijfde grootste leverancier van ons land. Geen wonder dus dat Luminus via de overname van Essent haar marktpositie als tweede grootste leverancier wil behouden en versterken. In februari 2021 ondertekenden ze het akkoord voor de overname van Essent.
Grégoire Dallemagne, CEO van Luminus, bevestigt dat deze overname hen toestaat hun marktstrategie te blijven ontwikkelen, én bij te dragen aan een koolstofneutrale wereld. Die twee doelstellingen maakt Luminus mogelijk door zijn elektriciteit zelf aan te maken en te leveren, en ook door constant op zoek te gaan naar innovatieve oplossingen en nieuwe diensten voor de consument. Volgens minister van Energie Tinne Van Der Straeten (Groen) zorgt dit voor “competitieve prijzen en een betaalbare energiefactuur”. Zij benadrukt ook het belang van kleinere leveranciers op de energiemarkt.
E.U. checkt en valideert de transactie
Met de overname van Essent krijgt Luminus een vierde van het marktaandeel energie in België. Om een eerlijke markt te kunnen garanderen, heeft de Europese Commissie die transactie daarom onderzocht en intussen goedgekeurd.
Profiteer van promoties en kortingen!
Vergelijk alle gas- en elektriciteitsprijzen op Mijnenergie.be en verander snel en gratis van leverancier.
Essent Belgium wordt Luminus: wat met de klanten?
Belgische klanten van Essent hadden over dit handelsakkoord natuurlijk niets te zeggen. Ben ook jij klant bij Essent, dan kan je echter gerust zijn: jouw contract verandert niet. Ook je tarief, je tarieftype en eventuele lopende kortingen blijven ongewijzigd tot het einde van je contract.
Jouw stroom- of gascontract loopt binnenkort af: wat nu?
Heb jij een contract bij Essent dat binnenkort afloopt, dan zal Luminus twee maanden voor de afloop van je contract contact met je opnemen per brief. De leverancier zal je een nieuw tarief voorstellen, doorgaans gebaseerd op je huidige contract. In dit geval zullen de contracten van Essent natuurlijk overgezet worden op een contract van Luminus.
Je hoeft in principe niets te ondernemen, maar we raden je ten stelligste aan te checken of de voorwaarden van je nieuwe contract bij Luminus even voordelig zijn als die van je vorige contract.
Stap je toch liever over op een ander tarief bij Luminus, dan heb jij natuurlijk het recht van tarief te veranderen zonder daarvoor extra te moeten betalen. Had jij bij Essent recht op een specifieke korting, dan mag de overstap naar de nieuwe leverancier daar geen enkele invloed op hebben. Ook als jij een extra service afsloot, zoals een onderhoud van je warmteketel, dan moet jij daar ook in je nieuwe contract nog recht op hebben.
Verhuis op de planning of net achter de rug? Wij helpen je om je energiecontract te regelen!
Op Mijnenergie.be vind je in slechts 5 minuten het voordeligste aanbod voor elektriciteit en gas.
Klantendienst: wat met het klantenplatform MijnEssent en het telefoonnummer?
De kanalen om contact op te nemen blijven momenteel ongewijzigd. Je bereikt je leverancier dus nog steeds op het nummer 02 302 20 00, en je hebt toegang tot het digitaal klantenplatform MijnEssent. Heb je een vraag, dan kan je daarvoor nog steeds het online-contactformulier van Essent invullen.
Dat blijft echter niet zo op lange termijn. Tegen het eind van deze zomer, zal Luminus contact opnemen met alle oude klanten van Essent om hen te informeren over verdere praktische bekommernissen omtrent de overname. Zij zullen je dus ook vertellen wat er gebeurt met je profiel op MijnEssent en hoe je in de toekomst contact kan opnemen met je energieleverancier.
De beste manier om te besparen? Energietarieven vergelijken!
Ben jij het helemaal niet eens met de overname van Essent door Luminus? Je staat gelukkig niet machteloos! Als Belgisch consument heb jij het recht om te veranderen van energieleverancier wanneer je maar wil. Mijnenergie.be verzamelt alle tariefkaarten op de markt, zodat jij ze op je gemak kan vergelijken via onze website op basis van je persoonlijk profiel en jaarlijks verbruik. Mooie bonus: onze energie-experts staan klaar om jouw vragen te beantwoorden én helpen je met je administratie. Zo hoef jij alleen nog maar achterover te leunen en te profiteren van je goedkoper contract!
Neem contact op met een adviseur
Bronnen:
- Adriaen, D. A. (2021, 5 februari). Luminus verkleint kloof met Engie door aankoop Essent België. De Tijd. https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/luminus-verkleint-kloof-met-engie-door-aankoop-essent-belgie/10282482.html
- Luminus. (2021, 5 februari). Luminus en Essent ondertekenen een akkoord over de overname van Essent Belgium door Luminus [Persbericht]. https://press.luminus.be/luminus-en-essent-ondertekenen-een-akkoord-over-de-overname-van-essent-belgium-door-luminus
- Essent. (n.d.). Essent. Raadgepleegd op 2 juni 2021, via https://www.essent.be/nl/prive
Meer lezen op onze blog

Voor ruim 400.000 gezinnen brengt de jaarwisseling een grote verandering op de energiefactuur met zich mee. Vanaf 1 januar…

De Vlaamse regering zet de subsidies voor thuisbatterijen vanaf 1 april 2023 stop. Ze bouwt de maximale subsidie voor de eerste 3 …

De invoering van het capaciteitstarief voor energie is nogmaals uitgesteld. De nieuwe methode voor het berekenen van de ne…

Het arrest van het Grondwettelijk Hof rond de afschaffing van de terugdraaiende teller zorgt nog altijd voor beroering bij de eige…