Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Ombudsman pleit voor verjaringstermijn bij laattijdige facturatie

Ombudsman pleit voor verjaringstermijn bij laattijdige facturatie

  • |
  • 17 november 2023
  • |
  • Laatste update op 11 maart 2025

De problemen rond de laattijdige facturatie voor energie zijn nog niet van de baan. Tot begin oktober ontving de Ombudsdienst voor Energie 2.744 klachten rond het uitblijven van de energiefactuur. De dienst omschrijft het als een contractuele wanprestatie en stelt voor om na een termijn van 12 maanden niet langer afrekeningen in het nadeel van de klant toe te laten. Wie nog geld tegoed heeft, maakt aanspraak op nalatigheidsintresten.

Wat veroorzaakt de laattijdige facturatie?

De invoering van het communicatieprotocol MIG6 en het dataplatform ATRIAS in november 2021 ging gepaard met nogal wat groeipijnen. Die problemen blijken nog altijd niet volledig van de baan.

Wat zijn de gevolgen?

De Ombudsdienst identificeert verschillende problemen voor de consument. Wie te hoge voorschotten heeft betaald, verwacht een eindafrekening in zijn voordeel. Door de laattijdige facturatie laat de uitbetaling ervan op zich wachten. Wanneer je een opleg verschuldigd bent, stapelen schulden zich mogelijk op. Bovendien verkort het uitblijven van de factuur de termijn voor rechtzettingen of betwistingen van de meterstanden. Daarnaast bemoeilijkt de laattijdige facturatie de overstap naar een andere energieleverancier.

Hoe groot is het probleem?

In 2022 gingen 2.959 klachten over het uitblijven van de energiefactuur. Een aantal dat we in 2023 minstens zullen evenaren. In mei stelde Marc Van den Bosch, topman van de federatie voor energieleveranciers FEBEG, dat het aantal problematische contracten was afgenomen van 4 procent naar 1,5 procent. Federaal ombudsman Eric Houtman reageerde eerder sceptisch op die berichtgeving.

Welke sanctie stelt de Ombudsdienst voor?

De Ombudsdienst beschouwt een opgelegde termijn van twaalf maanden als redelijk. Eenmaal die termijn overschreden, kan de leverancier geen afrekeningen meer opstellen in het nadeel van de klant. Heeft de consument nog centen tegoed, dan dient de energieleverancier uiteraard wel nog een factuur op te maken. De Ombudsdienst stelt voor om dat bedrag eventueel ook te vermeerderen met nalatigheidsintresten tegen de wettelijke intrestvoet. Dergelijke sancties zijn ook al van toepassing in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Gelden er uitzonderingen?

De betalingsvrijstelling zou wegvallen wanneer de achterstand te wijten is aan het uitblijven van de bezorging van de meterstand door de consument, bij gebruik van een analoge meter. [cta_box color=”dark”]    

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

Thuisbatterij versus zonnepanelen: dit moet je weten
Andere
Thuisbatterij versus zonnepanelen: dit moet je weten

De voordelen van een thuisbatterij bij het gebruik van zonnepanelen zijn gekend: door een tijdelijke overproductie vloeit de elekt…

Meer lezen
Cruciale maanden breken aan voor je energiefactuur: dit verbruik kan je vermijden
Andere
Cruciale maanden breken aan voor je energiefactuur: dit verbruik kan je vermijden

Tijdens de herfst en winter gaat het energieverbruik van nagenoeg elk gezin de hoogte in. Vooral de verwarming is een grot…

5 min.
Meer lezen
Welke prijs reken je aan voor de energie die je deelt?
Andere
Welke prijs reken je aan voor de energie die je deelt?

Energiedelen wint aan populariteit. Almaar meer klanten delen energie met hun tweede verblijf of energiegemeenschappen, of…

Meer lezen
1 gezin op 4 kiest opnieuw voor vast energietarief: kiezen voor zekerheid versus lagere instapprijs
Andere
1 gezin op 4 kiest opnieuw voor vast energietarief: kiezen voor zekerheid versus lagere instapprijs

Een jaar geleden bood nog maar één energieleverancier een vast energietarief aan. Een ruime meerderheid van de gezinnen st…

Meer lezen