Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Hoe vermijd je een stroomonderbreking als je verhuist?

Hoe vermijd je een stroomonderbreking als je verhuist?

  • 7 oktober 2019
  • |
  • Laatste update op 16 december 2024
  • |
  • 7 min.

Opgelet: dit artikel werd recent niet bijgewerkt

Wist je dat je maar 30 dagen de tijd hebt om een energieleverancier te vinden als je naar een nieuwe woning verhuist? Zodra die 30 dagen verstreken zijn, zou het kunnen dat je stroom- en/of gastoevoer wordt onderbroken. We overlopen daarom samen met jou de procedure ‘Move-Out Zonder Afspraak’ (MOZA). Bij die procedure kan je energietoevoer plots onderbroken worden. Daarnaast bekijken we ook met welke oplossingen je dit kunt vermijden.

Verhuizen is nooit makkelijk. Je moet altijd een heleboel zaken regelen. Een nieuwe energieleverancier is ook niet noodzakelijk een van je prioriteiten. En toch is het een van de eerste dingen waar je aan moet denken. Als je dat laat aanslepen, loop je immers het risico dat je op een bepaald moment zonder elektriciteit en gas komt te zitten! Gelukkig bestaan er enkele eenvoudige en snelle manieren om hier in alle rust een mouw aan te passen.

Een dreigende ‘Move-Out Zonder Afspraak’

Wanneer je verhuist naar je nieuwe woning, moet je je situatie in orde brengen door zo snel mogelijk een nieuw contract voor de levering van elektriciteit en/of gas af te sluiten.

Gebeurt dat niet binnen de 30 dagen nadat de vorige bewoner zijn contract heeft beëindigd (45 dagen in het Brussels Gewest), dan zou het kunnen dat je stroom- en/of gastoevoer wordt onderbroken.

Dat komt omdat in dat geval de MOZA-procedure wordt toegepast (Move-Out Zonder Afspraak). Wij lichten voor jou toe uit welke stappen deze procedure bestaat.

moza-procedure (move-out zonder afspraak)

Beginsituatie

Stel, je koopt een nieuwe woning. Toen de vorige bewoner verhuisde, moest hij dat laten weten aan zijn energieleverancier. Zo kon zijn contract worden beëindigd of overgedragen naar zijn nieuwe adres. Die energieleverancier blijft echter verantwoordelijk voor het toegangspunt voor elektriciteit en/of gas van je nieuwe woning. Op dat moment wordt de toevoer nog niet onderbroken.

Goed om te weten: werd er energie verbruikt tussen de dag waarop de vorige bewoner verhuisde en de dag waarop jij verhuist? Dan kan de leverancier proberen om dat verbruik aan jou te factureren. Je kunt die factuur echter weigeren omdat zowel jij als de vorige bewoner geen contract hebben tijdens die overgangsperiode.

Verzoek van de leverancier om de procedure te activeren

Je trekt in in je nieuwe woning. Heb je je situatie nog niet in orde gebracht vóór je je intrek neemt in je nieuwe woning en dus nog geen nieuw contract afgesloten bij een leverancier? Dan val je onder de procedure ‘Move-Out Zonder Afspraak’. Zodra de vorige bewoner zijn energiecontract beëindigt, dient zijn leverancier immers een aanvraag in bij de distributienetbeheerder om de elektriciteits- en/of gastoevoer af te sluiten[1].

De procedure in gang zetten door de distributienetbeheerder

  1. De distributienetbeheerder zal op zijn beurt bevestigen of de aanvraag werd aanvaard. Vanaf dat moment gaan de 30 dagen van de procedure in. Tijdens die 30 dagen blijft de leverancier verantwoordelijk voor het toegangspunt. Dat betekent dat de elektriciteits- en gastoevoer op zijn kosten blijven lopen.

De distributienetbeheerder moet op dat moment schriftelijk of rechtstreeks contact met jou opnemen en aangeven dat je verplicht een energieleverancier moet kiezen. Hij moet je ook op de hoogte brengen van de gevolgen van de procedure die aan de gang is.

Regularisatiebezoeken

Reageer je niet? Dan zal de distributienetbeheerder een bezoek plannen om je situatie in orde te brengen. Als je niet aanwezig bent wanneer hij langskomt, laat hij een berichtje achter. Is je situatie na verschillende pogingen nog niet in orde? Dan kan hij het toegangspunt verzegelen of zelfs definitief afsluiten!

Einde van de procedure

De procedure loopt af na 30 dagen. Is de distributienetbeheerder er nog steeds niet in geslaagd om je situatie te regelen of is hij nog altijd niet bij het toegangspunt geraakt om het te verzegelen? Dan neemt hij het zelf voor zijn rekening en kom jij onder ‘leverancier X’ te vallen. Gevolg: de distributienetbeheerder zal jou het maximale tarief aanrekenen. Bovendien zal er regelmatig een technicus blijven langskomen om te proberen de meter buiten werking te stellen.

In Brussel verloopt de procedure lichtjes anders. De procedure duurt daar 45 dagen en de energieleverancier neemt het toegangspunt tijdens die hele periode voor zijn rekening.

Het is dus van groot belang om het probleem met de energieleverancier zo snel mogelijk op te lossen om alle mogelijke ongewenste gevolgen te vermijden.

Doe het nodige voor je verhuist

Om te vermijden dat je een overdreven hoge factuur moet betalen of dat je elektriciteits- en/of gastoevoer onderbroken wordt, kun je dus maar beter de nodige voorbereidingen treffen vóór je verhuist. Wij kunnen je daar op elk moment bij helpen via Mijnenergie.be:

Vergelijk het marktaanbod en zoek vooraf een leverancier:

Doe dus voor je verhuist het nodige opzoekwerk om een nieuwe leverancier te vinden. Weet je niet goed waar te beginnen? Bepaal eerst je criteria voor je energieverbruik op Mijnenergie.be om na te gaan welk type contract het best bij je past. Deze website geeft je een overzicht van de aanbiedingen van alle energieleveranciers in België die aan jouw voorkeuren voldoen. Zo kun je ze vergelijken en de juiste keuze maken.

Verander zo snel mogelijk van contract als je verhuist:

Probeer dus vóór je verhuist je nieuwe energiecontract af te sluiten zodat je dit niet nog snel op het allerlaatste moment moet doen. Je contract begint pas te lopen op de datum die jij hebt doorgegeven. Op Mijnenergie.be kun je dit ook rechtstreeks op de website doen. Als dat geen goed nieuws is! Zodra je de meest geschikte offerte hebt geselecteerd en bevestigd, starten wij de administratieve procedures helemaal gratis voor jou op.

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

Geef je meterstand door:

Om helemaal gerust te zijn, bezorg je ons ook je meterstand of energieovernamedocument. Zodra dat gebeurd is, kun je je in alle rust concentreren op de andere dringende zaken die bij een verhuizing komen kijken! Je nieuwe contract is klaar en je riskeert geen stroomonderbreking meer.

Ons advies: het energieovernamedocument is niet verplicht, maar wel een aanrader. Het is immers het bewijs van de meterstand wanneer jouw verbruik begint en kan handig zijn bij een eventueel geschil. Zo’n energieovernamedocument wordt samen met de vorige bewoner ingevuld en ondertekend, meestal bij de ondertekening van de huurovereenkomst of bij het overhandigen van de sleutels. Dat document geeft de meterstand weer voor je je intrek neemt in je nieuwe woning. Zo weet iedereen perfect waar het verbruik van de ene stopt en het verbruik van de andere begint.

Een inhaalbeweging na je verhuis

Heb je niet de tijd gevonden om je nieuwe energieleverancier te kiezen vóór je verhuizing naar je nieuwe woning? Geen paniek. Zolang je de MOZA-procedure niet langer dan een maand laat lopen, is het nog niet te laat. Je kunt de nodige acties ondernemen op Mijnenergie.be om zo de beste aanbiedingen op de markt te vinden en te vergelijken en na te gaan welke het best passen bij jouw verbruikersprofiel.

De acties die je moet ondernemen, blijven dezelfde: vergelijk en vind het ideale aanbod in slechts vijf minuten, bevestig en wij zorgen voor de administratieve rompslomp. Snel en makkelijk, toch?

Jij blijft wel baas over alle parameters en kunt je zoekopdracht filteren, bijvoorbeeld naargelang je voorkeuren voor de betaling (domiciliëring of overschrijving), facturatie (per post of via e-mail) of klantendienst (klassiek of online).

Ziezo, je hebt nu alle nuttige informatie die je nodig hebt om zonder stress je energiecontract over te zetten van je oude naar je nieuwe woning. Het enige wat je nu nog te doen staat, is volop genieten van je nieuwe stekje!

Neem contact op met een adviseur


Lees ook:

>> Meer tips voor je energiecontracten wanneer je verhuist

>>Je aansluiting op elektriciteit geregeld in 4 snelle stappen


[1] Vooraleer deze procedure van start gaat, moet hij jou echter op voorhand hebben laten weten dat je je situatie in orde moet brengen. Bovendien moet hij jou de gegevens van de vorige bewoner bezorgen, en zelfs de meterstanden die hij heeft doorgegeven aan jou overmaken.

Author

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

Welke service bieden energieleveranciers bij panne of herstelling?
Energieleveranciers
Welke service bieden energieleveranciers bij panne of herstelling?

Om jou te helpen er de beste energieleverancier uit te kiezen, stellen wij je de extra services voor die de verschillende energiel…

7 min.
Meer lezen
Ebem biedt geen vaste contracten meer aan
Andere
Ebem biedt geen vaste contracten meer aan

In navolging van verschillende andere energieleveranciers biedt nu ook Ebem geen vaste contracten meer aan. De energieleveranciers…

Meer lezen
Deze grillen vertoonden de energieprijzen de voorbije twee jaar
Andere
Deze grillen vertoonden de energieprijzen de voorbije twee jaar

Het kan verkeren: in de lente van 2020 wezen alle media op de historisch lage energieprijzen als gevolg van de eerste covi…

Meer lezen
Sloot je in 2023 een vast energiecontract af? Dan kan het nu tot 800 euro goedkoper
Andere
Sloot je in 2023 een vast energiecontract af? Dan kan het nu tot 800 euro goedkoper

Wie vorig jaar een nieuw energiecontract met vast tarief afsloot, betaalt nu naar alle waarschijnlijkheid te veel. Wie swi…

4 min.
Meer lezen