
Nieuw dataplatform voor energiesector: welke voordelen biedt het en ondervind je hinder tijdens de overgangsperiode?
De energiesector lanceert op 1 november een gemeenschappelijk platform voor gegevensuitwisseling. Dat moet onder meer leiden tot transparante facturatieprocessen en de energietransitie op verschillende manieren faciliteren. De invoering van het nieuwe systeem brengt mogelijk wel tijdelijke hinder met zich mee voor de consument.
Het gemeenschappelijke platform is een initiatief van de distributienetbeheerders, die zich verenigden in de vennootschap Atrias, samen met verschillende energieleveranciers. Het nieuwe systeem moet onder meer zorgen voor een vlotte gegevensuitwisseling, waardoor leveranciers de verbruiksdata van hun klanten niet langer via afzonderlijke systemen binnenhalen. Processen zoals facturatie, leverancierswissels en verhuizingen zouden op die manier een stuk sneller, transparanter en nauwkeuriger moeten verlopen.
Afzonderlijke contracten voor verbruik en injectie
Het platform moet ook de weg openen naar nieuwe toepassingen met de digitale meters en op termijn de mogelijkheid bieden om te kiezen voor afzonderlijke contracten voor elektriciteitsverbruik en injectie of voor thuisverbruik en verbruik van elektrische auto’s, voor dynamische tarieven op uurbasis en voor maandelijkse afrekeningen in plaats van voorschotten.
Meermaals uitgesteld
De lancering van Atrias was initieel voorzien voor 2015, maar liep omwille van IT- en praktische problemen meermaals vertraging op. De Vlaamse energieregulator VREG hekelde het voortdurende uitstel en voerde een boetesysteem in voor elke dag dat het platform sinds 1 oktober niet operationeel was. Aan het project hangt sowieso al een stevig prijskaartje vast. De Tijd wees eind 2018 op cijfers van toenmalig Vlaams Parlementslid Rob Beenders (Vooruit), die de kosten toen al op 200 tot 250 miljoen euro raamde.
Marc van den Bosch, general manager bij FEBEG, de Federatie van Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven: “Onze eerste deadlines bleken achteraf gezien te ambitieus, maar het gaat ook om een complex project dat de draaischijf van de energiemarkt vormt. Daarnaast bracht de uitrol van de digitale meters nieuwe uitdagingen met zich mee en moesten we ons ook aanpassen aan nieuwe regels van de wetgevers en regulatoren.”
Overgangsperiode: vertragingen mogelijk
Uiteindelijk start de geleidelijke invoering nu op 1 november. Tijdens de overgangsperiode tot 31 december is een beperkte hinder voor de consument niet uitgesloten. Bij een leverancierswissel laat de eindafrekening van uw vorige leverancier mogelijk langer op zich wachten, omwille van de onbeschikbaarheid van de back-officesystemen. Het afsluiten van terugleveringscontracten, het overstappen op een sociaal tarief, tariefwijzigingen en de verwerking van meteropnames kunnen eveneens vertraging oplopen. De activatie van nieuwe prepaidklanten en budgetmeterklanten behoort tijdelijk niet tot de mogelijkheden.
“Het valt moeilijk in te schatten of er vertragingen zullen optreden voor de consument”, zegt Marc van den Bosch. “Die zijn mogelijk zeer kort of zelfs onbestaande, maar lopen mogelijk op wanneer er zich in de loop van november onverwachte problemen manifesteren. Alles hangt dus af van hoe de lancering verloopt.”
Tip: Welke energieleverancier biedt bij de huidige hoge prijzen het voordeligste tarief?
[cta_box color=”blue”]
Meer lezen op onze blog

Veel consumenten wachten al enkele maanden op hun voorschotfactuur of afrekening voor energie. Ze tasten op die manier in …

In 2009 verbruikte een doorsnee Vlaams gezin gemiddeld 4.288 kilowattuur stroom per jaar. Tien jaar later is dat nog 3.025 kilowat…

Reuters schrijft vandaag dat de Europese energiecrisis achter ons ligt. Het nieuwsagentschap verwijst naar de comfortabel…

Wat betekent een automatische verlenging van je energiecontract? Misschien wel dat je factuur plots de hoogte ingaat! Ontdek snel …