
Fluvius noodleverancier voor aardgasklanten AECO
De historisch hoge prijzen op de energiemarkt eisten enkele wekene geleden een nieuw slachtoffer. AECO, dat tot voor kort als Energy2030 door het leven ging, zette zijn activiteiten stop. Sinds 18 maart treedt Fluvius op als noodleverancier voor aardgas.
Na de kleine bedrijfsleverancier Energy2Business, de Vlaamse Energieleverancier en Watz trekt zich op die manier een vierde speler noodgedwongen terug uit de energiemarkt. De coöperatieve leverancier van elektriciteit en gas moest vanaf 1 maart zijn activiteiten stopzetten. Financiële moeilijkheden als gevolg van de sterk gestegen prijzen op de energiemarkten liggen aan de basis, zo vermeldt AECO op zijn website.
Fluvius treedt vanaf nu op als noodleverancier voor aardgas. De netbeheerder raadt zijn klanten aan om zo snel mogelijk naar een nieuwe leverancier over te stappen. Dat kan snel en eenvoudig via de prijsvergelijker van Mijnenergie.be.
AECO telde in Brussel en Wallonië telkens ongeveer 3.000 klanten, waarvan in hoofdzaak bedrijven. In Vlaanderen ging het om 500 klanten voor elektriciteit en 200 voor aardgas. In Brussel treedt Engie automatisch als energieleverancier naar voor. In Vlaanderen staat netbeheerder Fluvius tijdelijk in voor de energielevering, terwijl in Wallonië Engie of Luminus – afhankelijk van het distributienetgebied de rol van noodleverancier vervult.
Lees ook:
[cta_box color=”blue”]
Inhoud
Meer lezen op onze blog

Wie via zonnepanelen stroom opwekt en nog niet over een digitale meter beschikt, betaalt een prosumententarief. De bereken…

Fluvius ontving vorig jaar 3.766 klachten over de digitale energiemeters. Dat is een toename van 40 procent ten opzichte v…

Bij het opwekken van hernieuwbare energie voor particulieren ligt de focus doorgaans uitsluitend op zonne-energie. Windmol…

De VREG keurde de niet-periodieke nettarieven voor 2023 goed. Dat zijn onder meer: - de aansluittarieven: de tarieven die je betaalt bij een nieuwe aansluiting op het distributienet of een aanpassing aan je bestaa… - de tarieven voor diensten op aanvraag van de netgebruiker: de tarieven die je betaalt voor diensten die de distributienetbeheerder aan je levert, zoals de plaatsing van een digitale meter op je vraag. De niet-periodieke tarieven stijgen met 10% tegenover 2022. De reden voor die toename is de hoge inflatie. Die leidt tot hogere kosten voor de distributienetbeheerders.