Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Voorschotfactuur voor energie binnenkort niet langer de standaard? Dit is de impact voor de consument

Voorschotfactuur voor energie binnenkort niet langer de standaard? Dit is de impact voor de consument

  • |
  • 11 april 2023
  • |
  • Laatste update op 31 maart 2025

Vicepremier Vincent Van Quickenborne (Open Vld) pleit ervoor om onze energieafrekening te herorganiseren. Dat meldt De Morgen. De maandelijkse afrekening voor energie zou het systeem van de voorschotfactuur moeten vervangen. Mijnenergie.be ging na wat dat voor de consument verandert.

Vandaag gebeurt de afrekening voor energie bij de meeste consumenten op basis van een voorschotfactuur en een jaarafrekening. Je betaalt dan maandelijks eenzelfde voorschotbedrag, waarvoor de energieleverancier zich baseert op jouw verbruik uit het verleden. Wanneer de energieleverancier jouw jaarafrekening opmaakt, legt hij de reële verbruikskosten naast het totaal van de al betaalde voorschotfacturen. Volstaan de voorschotten niet, dan moet je extra betalen. In het omgekeerde geval, ontvang je het te veel betaalde bedrag terug.

Klant niet langer bankier

Dat die methodiek haar beperkingen kent, kwam tijdens de energiecrisis aan de oppervlakte. Energieleveranciers vroegen in tijden van hoge marktprijzen aan hun klanten om hun voorschotten drastisch op te krikken. Wanneer de prijzen opnieuw daalden, lieten de energieleveranciers die voorschotten initieel ongemoeid. Veel consumenten betaalden bijgevolg maandenlang een te hoog voorschot. Pas aan het einde van het contractjaar volgde de terugbetaling. De klant speelde bijgevolg als het ware voor de bankier van de energieleverancier.

Naar analogie met telefonie

Bij een maandelijkse afrekening gebeurt de facturatie maandelijks op basis van jouw verbruik van de voorbije maand tegen de op dat moment geldende prijzen. Je kunt het systeem het best vergelijken met de maandelijkse factuur van jouw telecomoperator. Sinds april vorig jaar geldt de verplichting om zo’n formule aan te bieden voor de vijf grootste energieleveranciers. Vanaf oktober moeten ook de kleinere spelers hun wagonnetje aanhaken. Ondertussen kozen al ruim 30.000 gezinnen voor een maandfacturatie voor elektriciteit en 15.000 voor aardgas.

Hoge winterfactuur, lage zomerkosten

Het grote voordeel van de maandelijkse afrekening is dat je maandelijks betaalt voor wat je exact verbruikt. Dat is in het bijzonder interessant voor mensen met een variabel tarief, een fluctuerend jaarverbruik en eigenaars van een dynamisch energiecontract. Minpunt is dan weer dat de maandbedragen sterk zullen verschillen. In januari vertegenwoordigt de aardgasfactuur bijvoorbeeld gemiddeld 17,64% van het totale jaarverbruik, tegenover 1,59% in juli. Dat betekent dat je tijdens de wintermaanden veel meer zult betalen dan tijdens de zomer. Het komt er als consument dus op aan van een financiële buffer voor de wintermaanden te voorzien.

Vandaag moeilijk vindbaar

Een maandelijkse afrekening is enkel mogelijk voor eigenaars van een digitale meter. Vicepremier Vincent Van Quickenborne (Open Vld) ijvert ervoor om van de maandfacturatie de standaard te maken voor iedereen die zo’n toestel heeft. Het systeem van de voorschotfactuur en eindafrekening zou dan enkel nog gelden voor wie er bij zijn energieleverancier om vraagt. Vandaag verloopt dat net omgekeerd. De consument moet de maandelijkse afrekening zelf aanvragen. In realiteit blijkt die informatie op de websites van de energieleveranciers moeilijk tot haast onmogelijk te vinden. Bovendien duurt het vaak enige tijd vooraleer de activering plaatsvindt. [cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

Energiecontract met enkel online dienstverlening kan je tot 186 euro voordeel opleveren
Prijzen en facturen
Energiecontract met enkel online dienstverlening kan je tot 186 euro voordeel opleveren

Wie op zoek gaat naar een nieuw energiecontract, stelt vast dat energieleveranciers verschillende contracten aanbieden die…

Meer lezen
Koud en windstil weer drijft stroomprijs op, aardgasprijzen blijven dalen
Prijzen en facturen
Koud en windstil weer drijft stroomprijs op, aardgasprijzen blijven dalen

De koude aanvang van december in combinatie met weinig wind zorgt voor een stijging van de stroomprijzen op de energiemarkten. De …

Meer lezen
Nog vier dagen om duurdere energieprijzen te vermijden
Prijzen en facturen
Nog vier dagen om duurdere energieprijzen te vermijden

Beschik je net als zeventig procent van de Vlamingen over een aardgascontract met een variabel aardgastarief? Dan ben je r…

2 min.
Meer lezen
Ombudsman pleit voor meer controle op energietarieven
Energiemarkt
Ombudsman pleit voor meer controle op energietarieven

De federale ombudsman voor energie wil met een zogenaamd vangnetmechanisme consumenten beter beschermen. Het impliceert da…

3 min.
Meer lezen