Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas

Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas

  • |
  • 19 juli 2023
  • |
  • Laatste update op 11 maart 2025
  • |
  • 2 min.

De Vlaming had in 2022 gemiddeld 23 minuten en 23 seconden geen elektriciteit omdat er iets gebeurd was op het elektriciteitsnet. Dat is een sterke stijging tegenover 2021 (19 minuten en 52 seconden). Ook de gemiddelde duur zonder aardgas nam toe. Dat blijkt uit data van de VREG.

Het aantal klachten over storingen op laagspanning stijgt sterk, van 2.679 meldingen in 2021 naar 3.096 meldingen in 2022. De ontevredenheid over de dienstverlening nam in 2022 licht af, na een sterke stijging in 2020 en 2021. Het aantal klachten over de klantenservice stijgt sterk. Die gaan vooral over:

  • lange verwerkingen van aanmeldingen van PV-installaties;
  • spanningsproblemen die leiden tot uitvallende omvormers;
  • geblokkeerde klantenpunten in het nieuwe marktdataplatform.

Zowel bij de Vlaamse elektriciteitsdistributienetbeheerders als bij de beheerder van het plaatselijk vervoernet daalt het kwaliteitsniveau voor onderbrekingen, bij de distributienetbeheerder voornamelijk door onderbrekingen op middenspanning.

Wat stellen we vast voor aardgas?

De Vlaming had in 2022 gemiddeld 20 minuten en 25 seconden geen aardgas. Dat is wat hoger dan in 2021. Dat weerspiegelt de uitrol van de digitale gasmeter. Door het groter aantal geplaatste meters stijgt het aantal geplande onderbrekingen. Het aantal klachten over de dienstverlening stijgt. Het gaat vooral over deze onderwerpen:

  • meting;
  • klantenservice.
  • Mogelijke andere oorzaken voor de stijging van het aantal klachten zijn de hoge gasprijzen in 2022, een verhoogde aandacht voor het energieverbruik en geblokkeerde klantenpunten in het nieuwe marktdataplatform.
Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

400.000 gezinnen hebben geen recht meer op het uitgebreid sociaal tarief voor energie
Energiemarkt
400.000 gezinnen hebben geen recht meer op het uitgebreid sociaal tarief voor energie

400.000 gezinnen maken vanaf 1 juli 2023 niet langer aanspraak op het uitgebreid sociaal tarief voor energie. De federale overh…

3 min.
Meer lezen
Pas je voorschotfactuur voor energie aan om een bill shock te vermijden
Verbruik en advies
Pas je voorschotfactuur voor energie aan om een bill shock te vermijden

58% van de Belgen heeft zijn voorschot voor energie de voorbije maanden nog altijd niet verhoogd. Dat blijkt uit een enquê…

3 min.
Meer lezen
Van betalen voor zonnepanelenstroom tot een beloning voor gebruik thuisbatterij: gaan wij ook de Nederlandse toer op?
Andere
Van betalen voor zonnepanelenstroom tot een beloning voor gebruik thuisbatterij: gaan wij ook de Nederlandse toer op?

Bijna alle Nederlandse energieleveranciers rekenen kosten aan voor wie zijn opgewekte stroom op het elektriciteitsnet zet.…

4 min.
Meer lezen
Toeslagen voor openbare dienstverplichtingen lichtjes naar omlaag
Andere
Toeslagen voor openbare dienstverplichtingen lichtjes naar omlaag

Het deeltje van de factuur waarmee allerlei openbare dienstverplichtingen worden gefinancierd, wordt in 2024 iets kleiner. Dat …

Meer lezen