Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas

Vlaming zat in 2022 gemiddeld 23 minuten zonder stroom en 20 minuten zonder aardgas

  • |
  • 19 juli 2023
  • |
  • Laatste update op 31 maart 2025
  • |
  • 2 min.

De Vlaming had in 2022 gemiddeld 23 minuten en 23 seconden geen elektriciteit omdat er iets gebeurd was op het elektriciteitsnet. Dat is een sterke stijging tegenover 2021 (19 minuten en 52 seconden). Ook de gemiddelde duur zonder aardgas nam toe. Dat blijkt uit data van de VREG.

Het aantal klachten over storingen op laagspanning stijgt sterk, van 2.679 meldingen in 2021 naar 3.096 meldingen in 2022. De ontevredenheid over de dienstverlening nam in 2022 licht af, na een sterke stijging in 2020 en 2021. Het aantal klachten over de klantenservice stijgt sterk. Die gaan vooral over:

  • lange verwerkingen van aanmeldingen van PV-installaties;
  • spanningsproblemen die leiden tot uitvallende omvormers;
  • geblokkeerde klantenpunten in het nieuwe marktdataplatform.

Zowel bij de Vlaamse elektriciteitsdistributienetbeheerders als bij de beheerder van het plaatselijk vervoernet daalt het kwaliteitsniveau voor onderbrekingen, bij de distributienetbeheerder voornamelijk door onderbrekingen op middenspanning.

Wat stellen we vast voor aardgas?

De Vlaming had in 2022 gemiddeld 20 minuten en 25 seconden geen aardgas. Dat is wat hoger dan in 2021. Dat weerspiegelt de uitrol van de digitale gasmeter. Door het groter aantal geplaatste meters stijgt het aantal geplande onderbrekingen. Het aantal klachten over de dienstverlening stijgt. Het gaat vooral over deze onderwerpen:

  • meting;
  • klantenservice.
  • Mogelijke andere oorzaken voor de stijging van het aantal klachten zijn de hoge gasprijzen in 2022, een verhoogde aandacht voor het energieverbruik en geblokkeerde klantenpunten in het nieuwe marktdataplatform.
Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

Energielek thuis? Zo detecteer je het
Verbruik en advies
Energielek thuis? Zo detecteer je het

Ontving je kortgeleden je afrekeningsfactuur en bleek die buitensporig hoog? Dan kamp je misschien wel met een energielek in je wo…

Meer lezen
Is mooi zomerweer ook goed nieuws voor jouw energiefactuur?
Prijzen en facturen
Is mooi zomerweer ook goed nieuws voor jouw energiefactuur?

Hogere temperaturen en royale zonneschijn … Dan moet de energiefactuur toch automatisch een duik nemen? Het is een veronde…

3 min.
Meer lezen
Je verwarmingspremie aanvragen: dat doe je zo
Verbruik en advies
Je verwarmingspremie aanvragen: dat doe je zo

Wie een residentieel elektriciteitscontract heeft, krijgt een verwarmingspremie. Dat heeft de federale regering een tijd g…

4 min.
Meer lezen
Prijsvergelijker Mijnenergie.be ontvangt als eerste CREG-vertrouwensmerk
Energiemarkt
Prijsvergelijker Mijnenergie.be ontvangt als eerste CREG-vertrouwensmerk

De federale energieregulator CREG kent zijn nieuwe vertrouwensmerk als eerste toe aan Mijnenergie.be. De prijsvergelijker …

2 min.
Meer lezen