
Waarom je bij de verlenging van je energiecontract te veel betaalt
Wat betekent een automatische verlenging van je energiecontract? Misschien wel dat je factuur plots de hoogte ingaat! Ontdek snel hoe je het vermijdt.
Wist je dat je energietarief na een bepaalde periode drastisch kan stijgen… in alle stilte, en volledig legaal? De extra kosten heb je wellicht al betaald, zonder het zelf door te hebben. Dit is te wijten aan de stilzwijgende verlenging van je elektriciteits- of gascontract. Eens je je bewust bent van het probleem, is het makkelijk te verhelpen dankzij een contractopzegging. Mijnenergie.be neemt het fenomeen onder loep. Zo leer je een plotse verhoging van je factuur te herkennen én te voorkomen!
Een energiecontract kiezen: kortingen en hun looptijd
Als consument kies je een energiecontract op basis van verschillende factoren. Zo zijn er de prijs, het tarieftype (vast of variabel), de duur van het contract, de betaalopties, de kwaliteit van de klantendienst etc. Voor veel consumenten weegt één criterium meer door dan andere: de tariefprijs per kilowattuur.

Dat elk gezin het voordeligste contract wil afsluiten, is niet meer dan logisch. Leveranciers weten dat natuurlijk en spelen er handig op in met welkomstkortingen.
Word je klant bij TotalEnergies, Mega, Eneco of een andere leverancier, dan is de kans groot dat je aanvankelijk een bijzonder interessant tarief aangeboden krijgt. Geweldige deals, die echter snel aflopen. De kortingen zijn vaak maar een jaar geldig of in bepaalde gevallen tot aan het eind van het contract. Met andere woorden, aan het eind van deze periode zal je leverancier je contract verlengen volgens het aanbod van het moment, zonder extra kortingen. Wedden dat je nieuwe tarief duurder zal zijn dan je oude?
Een automatische verlenging zonder extra kortingen
Technisch gezien mag een leverancier je tarief aanpassen, al kan de communicatie vaak veel transparanter. Hoewel klanten weten dat ze profiteren van een voordelige welkomstkorting, hebben ze meestal geen idee wat er gebeurt wanneer de korting ten einde loopt.
Bij afloop van een welkomstkorting zijn er twee scenario’s, al komen de ze in de praktijk ongeveer op hetzelfde neer.
1. Je contract en welkomstkorting zijn 1 jaar geldig
Als je aan het eind van het contract geen nieuw contract afsluit, zal het oorspronkelijke contract automatisch stilzwijgend verlengd worden. De leverancier zal het ‘normale’ tarief toepassen, zonder korting en zonder de andere kenmerken van het contract aan te passen. Het is goed mogelijk dat het oorspronkelijke tarief intussen veranderd is!
Sloot je bijvoorbeeld in januari 2022 een Easy Fixe contract voor elektriciteit af bij Engie (enkel tarief voor 1 jaar), dan bedroeg je tarief 8,160 c€/kWh. Maar dankzij de welkomstkorting moest je maar 5,712 c€/kWh betalen. Aan het eind van het contract en bij afloop van de korting, zal bij verlenging een nieuw tarief ingaan in januari 2023 en betaal je 8,760 c€/kWh.
Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!
Let op: hou er rekening mee dat dit een sterk vereenvoudigd voorbeeld is. In de praktijk zou een toegepast tarief eerder in november of december 2021 ingaan en niet in januari 2022. Een leverancier brengt je normaal gezien minstens een maand op voorhand op de hoogte van de verlenging.
2. Het contract is langer geldig dan de korting
Dat is het geval als je bijvoorbeeld een contract van twee of drie jaar ondertekende en de welkomstkorting maar een jaar geldig is. In zo’n geval spreken we niet echt van een ‘verlenging’ van het contract, maar eerder van een prijscorrectie.
Wanneer de korting afloopt, zal de facturatie gebeuren volgens de voorwaarden die oorspronkelijk aan dit contracttype toegekend werden en dat tot het einde van je contract. Dat kan dan eventueel verlengd worden als je geen stappen onderneemt om een nieuw contract af te sluiten.
Slechte communicatie?
Hoewel een contractverlenging vaak samengaat met een serieuze prijsstijging (vaak tot 30% meer), hebben veel consumenten niet eens door wat er gebeurt. Ligt de schuld bij slecht communicerende leveranciers? Leveranciers die het consumentenakkoord ondertekenden zijn verplicht hun klanten minstens één maand op voorhand expliciet op de hoogte te brengen van de verlenging.
We moeten erbij zeggen dat dit consumentenakkoord ook zijn zwaktes heeft:
- De leveranciers hebben geen enkele verplichting zich eraan te houden. Sommigen hebben het zelfs nooit ondertekend. Zij kiezen dus zelf of ze je al dan niet op de hoogte brengen van een impliciete contractverlenging.
- De manier van communiceren is niet precies bepaald. Er staat enkel dat de klant ‘schriftelijk of via een andere duurzame drager’ geïnformeerd moet worden. Mocht een brief bijvoorbeeld kwijtraken in de post, dan zou je de mededeling dus gewoon kunnen missen.
- Je toestemming voor de verlenging is niet nodig, zolang de leverancier jou hetzelfde product aanbiedt (of een equivalent), aan het meest voordelige tarief (zonder korting).
- De leverancier moet niet verplicht aangeven dat het nieuwe tarief duurder is dan het huidige tarief. Hij moet wel verplicht aangeven dat je de prijzen kan vergelijken op de site van de regionale regulator.
Die details zorgen ervoor dat de verlenging van je contract en de bijbehorende prijscorrectie in alle stilte kunnen gebeuren. Het is wel altijd mogelijk om naar je online-klantenzone te surfen en zo het prijsverschil te zien. Vraag toegang tot het klantenportaal aan je leverancier indien nodig.
Buiten de prijs, moeten de eigenschappen van jouw contract trouwens wel altijd identiek blijven.
Profiteer van promoties en kortingen!
Vergelijk alle gas- en elektriciteitsprijzen op Mijnenergie.be en verander snel en gratis van leverancier.
CREG houdt Belgische leveranciers in het vizier
De CREG, de federale regulator, heeft veel kritiek op deze praktijk en ook op de slapende contracten, vanwege een gebrek aan transparantie. Bij gebrek aan inzicht in zijn factuur heeft een klant meestal niet door dat zijn energiefactuur verhoogt na afloop van de korting. Klanten denken eerder dat de hogere factuur te maken heeft met de inflatie van de prijzen of een verhoogd verbruik. Onoplettende klanten hebben zelfs überhaupt niet in de gaten dat ze elke maand meer betalen.
De regering heeft bepaalde leveranciers, zoals Luminus, Eneco en Mega gevraagd een actieplan op te stellen wat betreft de contractverlengingen en slapende contracten. Ter herinnering, het gaat om speciale gevallen van contractverlenging, met een product dat niet meer actief aangeboden wordt door de leverancier.
Op lange termijn wil de CREG dit product stopzetten en consumenten ertoe aanzetten op regelmatige basis hun contracten te vergelijken. Maar in discussies lijkt het steeds om dit specifieke type slapende contracten te gaan, en niet over stilzwijgende verlengingen na een bepaalde korting. Energieleveranciers zouden echter baat hebben bij een transparante communicatie.
Verhuis op de planning of net achter de rug? Wij helpen je om je energiecontract te regelen!
Op Mijnenergie.be vind je in slechts 5 minuten het voordeligste aanbod voor elektriciteit en gas.
Hoe een energiecontract opzeggen na stilzwijgende verlenging ?
Het goede nieuws is dat consumenten hun energiecontract kunnen opzeggen wanneer ze willen, zonder opzegtermijn of verbrekingskosten (let wel op de voorwaarden van de promotie in verband met de manier waarop de vaste vergoeding wordt berekend). Indien je bijvoorbeeld een elektriciteitscontract voor 3 jaar ondertekent, ben je niet verplicht de volledige periode uit te zitten voor je van tarief verandert.
Om een bestaand contract op te zeggen, volstaat het om er een nieuw af te sluiten. De administratie die erbij komt kijken, is de afgelopen jaren een pak makkelijker geworden. Wil je van leverancier veranderen, dan hoef je hem dus geen officiële brief te schrijven om hem in te lichten. Je hoeft enkel je inschrijving bij je nieuwe leverancier te bevestigen. Hij zal je oude leverancier op de hoogte brengen en de opzegging regelen. Je moet enkel nog de meterstand opnemen op het moment dat je van contract switcht.
En wat als je toch bij dezelfde leverancier blijft? Dan heb je de mogelijkheid een nieuw tarief te aanvaarden, of bij de leverancier in kwestie een ander tarief te kiezen. Hou er wel rekening mee dat, omdat je klant blijft, je geen recht meer hebt op een welkomstkorting. Het standaardtarief zal dus van toepassing zijn.
Kortom: vergelijk de prijzen voor je contract afloopt!
Je hebt er in elk geval alle belang bij de prijzen te vergelijken wanneer de promotieperiode afloopt. Dat doe je best ongeveer een maand op voorhand. Het is altijd een goed idee het heft in eigen handen te nemen i.p.v. op de leverancier te wachten.
Zo ga je tewerk:
1. Kreeg je bij het afsluiten van je contract veel korting? Kijk na op welke datum de korting inging en welke prijzen gelden zonder korting. Daarvoor kan je naar de online-klantenzone surfen of info vragen aan de leverancier.
2. Vergelijk je verlengingstarief met het aanbod in de markt. Gebruik daarvoor een vergelijkingstool zoals Mijnenergie.be.
- Indien de korting niet meer van toepassing is, heb je er alle baat bij meteen te vergelijken.
- Is de korting nog steeds geldig, dan hoef je de prijzen niet meteen te vergelijken. Je doet dit het best een maand voordat de korting afloopt.
3. Al naargelang de resultaten handel je als volgt:
- Je huidige tarief is nog steeds het meest voordelige? Perfect, je hoeft helemaal niets te doen: hervergelijk de tarieven na 6 à 12 maanden nog eens.
- Je hebt een interessanter contract gevonden, eventueel met een nieuwe korting? Schakel dan meteen online over via onze gecertificeerde vergelijker.
4. Vervolgens krijg je van je nieuwe leverancier een bevestiging. Hij zal je oude contract opzeggen voor het automatisch verlengd wordt. Hij zal je binnenkort vragen om de meterstand op te nemen en door te geven.
5. Hou de voorwaarden van de korting goed in het hoofd en noteer in jouw kalender een moment om de tarieven een maand voor afloop te hervergelijken (doorgaans na een jaar).
Heb je nog vragen over je contractverlenging of de tarieven die van toepassing zijn? Neem dan contact op met onze specialisten via info@Mijnenergie.be. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen besparen!
Neem contact op met een adviseur
Meer lezen op onze blog

Voor veel mensen vormt een verkwikkende douche het onmisbare ritueel om de dag aan te vatten. Hoe zalig dat douchemoment …

Welkomstkortingen zijn bij energieleveranciers een geliefd middel om nieuwe klanten mee te lokken. Aan meer dan de helft v…

Vaste, variabele en dynamische tarieven, contracten van één, twee, drie jaar of zelfs onbepaalde duur … De mate waarin je …

Sinds januari zijn er opnieuw vaste energietarieven verkrijgbaar. Consumenten die zekerheid als het hoogste goed beschouwe…