
Stijging van de energieprijzen: wat de energieleveranciers doen
In de zomer van 2021 leek er maar één hoofdpunt te zijn in het nieuws: de stijgende energieprijzen. Die indrukwekkende en ongeziene prijsstijging was voor heel wat Belgische gezinnen een ware nachtmerrie. Maar ook sommige energieleveranciers hadden slapeloze nachten! Om zichzelf en de consument te beschermen, besloten sommige leveranciers om contracten en promoties op te schorten en tijdelijke oplossingen in te voeren. Een overzicht van de beslissingen die de verschillende leveranciers namen.
Wat was alweer de oorzaak van die stijging van de energieprijzen?
In 2020 kenden we door de coronacrisis en de verschillende lockdowns historisch lage energieprijzen. Maar de heropleving van de economie in 2021 heeft het elektriciteits- en gasdomein duidelijk geen goed gedaan! Dat de prijzen stegen, was deels toe te schrijven aan een grotere vraag naar energie.
Maar het coronavirus was niet de enige schuldige. Ook de verminderde opslagruimte voor gas in Europa speelde een bepalende rol. Met 37% minder opslagruimte in vergelijking met de vorige jaren was het Europese continent een invoerder en niet langer een uitvoerder, wat een natuurlijke druk uitoefent op de gasprijzen.
Reken daarbij de stijging van de prijzen voor grondstoffen zoals aardolie en steenkool, die nodig zijn voor de productie van grijze energie, maar ook slechte weersomstandigheden, die leidden tot een groter verbruik van elektriciteit en gas.
Op basis van de referentietarieven van september 2021 kon de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) een schatting maken van de stijging van het factuurbedrag tussen april 2021 en maart 2022. Zo schatte de regulator dat de jaarlijkse elektriciteitsfactuur van een doorsneegezin (jaarlijks verbruik van 3500 kWh/jaar) met € 115,82 zou stijgen, en de gasfactuur van een doorsneegezin (jaarlijks verbruik van 23.260 kWh) met € 597,92.
Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!
Wat doen de energieleveranciers bij stijgende energieprijzen?
Om de inflatie te overbruggen, besloten sommige energieleveranciers tijdelijk veranderingen door te voeren in hun aanbiedingen, promoties te annuleren of de contracttypes aan te passen. Noodzakelijke beschermingsmaatregelen, want leveranciers voelen de stijging van de energieprijzen als eerste omdat zij de elektriciteit en het gas moeten aankopen op de groothandelsmarkt. We zetten de veranderingen die de verschillende energieleveranciers doorvoerden door de crisis even op een rijtje.
De stopzetting van energiecontracten met een vast tarief
Om te voorkomen dat consumenten drie keer hogere voorschotfacturen moesten betalen dan gemiddeld, besloten sommige leveranciers tijdelijk geen contracten met een vast tarief meer af te sluiten. Zo konden ze zichzelf beschermen tegen een mogelijk verlies van klanten bij komende prijsdalingen. Want het staat consumenten vrij hun contract op te zeggen wanneer ze maar willen, zonder verbrekingsvergoeding, zolang ze maar een vooropzegtermijn van minstens 30 dagen respecteren.
Wat met kortingen die leveranciers soms geven?
Om zich tegen de kosteninflatie te beschermen, hebben sommige leveranciers hun promoties voor nieuwe of bestaande klanten tijdelijk stopgezet.
Dat was bijvoorbeeld zo voor het Luikse Mega, dat op 20 september 2021 stopte met zijn kortingen op zijn GROUP-aanbod voor alle gelijknamige producten. En energiereus Luminus? Die zette de promoties voor de residentiële contracten Essential, Optimal en Ecoflex en voor de professionele contracten Benefit, Partner en Ecoflex stop op 6 oktober 2021.
Eneco daarentegen besloot zijn promoties te behouden en zelfs nog meer korting te geven! Zo waren de gebruikelijke kortingen voor het variabel contract ‘Zon & Wind Flex’ sinds 9 oktober 2021 nog groter voor zowel particulieren als professionals.
Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op je globale energiefactuur !
Remedie tegen de inflatie van de energieprijzen?
Het beste advies dat we je kunnen geven: hou de evolutie van de energieprijzen goed in de gaten, vooral als je contract ten einde loopt. De veiligste optie bij forse prijsstijgingen in de energiemarkt, is intekenen op een contract met een vast tarief om een nieuwe prijsschommeling te vermijden.
Volg je niet wat er allemaal gebeurt op de energiemarkt? Dan raden we je aan om de aanbiedingen en energieleveranciers te vergelijken. Dat kan op verschillende manieren:
- Met de CREG Scan vergelijk je jouw contract met de huidige markt, ook als jouw aanbod vandaag niet meer bestaat. Dankzij die analyse weet je welke leverancier het voordeligst is voor jouw verbruik en ontdek je of jouw contract nog steeds interessant is.
- De vergelijkingstools van de gewestelijke energieregulatoren: V-test in Vlaanderen, Brusim in Brussel en CompaCWaPE in Wallonië
- De ‘private’ energieprijsvergelijkers, zoals Mijnenergie.be
Advies nodig over je huidige contract of een eventuele verandering van leverancier? Bel onze energieconsulenten van maandag tot vrijdag van 9 tot 18 uur.
Neem contact op met een adviseur
Meer lezen op onze blog

58% van de Belgen heeft zijn voorschot voor energie de voorbije maanden nog altijd niet verhoogd. Dat blijkt uit een enquê…

De meeste zonnepanelen zijn in serie verbonden met één centrale omvormer. Maar het is ook mogelijk om voor elk zonnepaneel…

In België beschikt elke woning die op het elektriciteitsnet is aangesloten over een elektriciteitsmeter. Die meters zijn er in ver…

Het kluwen van contracten, toeslagen en variabele tarieven doet veel huishoudens afzien van een vergelijking tussen versch…