
Ombudsman voor Energie ontvangt meeste klachten rond verkooppraktijken leveranciers
In 2020 heeft de Ombudsdienst voor energie 6.639 vragen, meldingen en klachten over het functioneren van de elektriciteits- en aardgasmarkt ontvangen.
De grootste klachtengroep had betrekking tot precontractuele informatie of publiciteit, marktpraktijken inzake verkoop en marketing en over de naleving van de contractuele voorwaarden of de conformiteit ervan met het consumentenakkoord of met het Wetboek Economisch Recht.
De Ombudsman stelt daarbij enkele opvallende verschuivingen vast:
- Bij de verkooppraktijken werden de deur-aan-deurverkopen omwille van de lockdownperiode vervangen door verkopen op afstand via telefoon en/of internetverbinding.
- Te weinig energieleveranciers hebben inspanningen geleverd om hun klanten te laten genieten van goedkopere prijzen omdat ze ervoor kozen om duurdere
energiecontracten gewoon (stilzwijgend) te verlengen.
Andere klachten hadden te maken met meterproblemen (17%), facturatieproblemen (13,7%), prijstransparantie (13,1%) , betalingsproblemen (12,2%) en problemen bij de verandering van energieleverancier (7,2%).
[cta_box color=”blue”]
Inhoud
Meer lezen op onze blog

Na een uitermate sombere november volgt met december de maand met gemiddeld de laagste zonneschijnduur van het jaar. Eigen…

Door de hoge energiefactuur besloten veel Vlamingen vorig jaar om zonnepanelen te leggen. Het afgelopen jaren kwamen er bi…

Het verbruik van elektriciteit in België is vorig jaar met 4 procent gedaald, terwijl ook het gasverbruik terugviel met 5,7 procen…

Hoe maakt je leverancier een factuur op die overeenkomt met je werkelijke energieverbruik? Heel simpel. Hij baseert zich op jouw m…