Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Meeste energieleveranciers scoren slechter op klachtenindicator

Meeste energieleveranciers scoren slechter op klachtenindicator

  • |
  • 16 januari 2024
  • |
  • Laatste update op 26 maart 2025
  • |
  • 2 min.

Het gros van de energieleveranciers levert sterren in op de klachtenindicator van de federale energieregulator VREG. Dat betekent dat de VREG en de Federale Ombudsdienst de voorbije periode meer ontvankelijke tweedelijnsklachten over die leveranciers ontvingen. Al gelden er wel enige nuances. Hoe meer sterren een leverancier heeft, hoe minder klachten de VREG of de federale Ombudsdienst voor Energie ontvingen over die leverancier. De meeste energieleveranciers blijken bij de meest recente update sterren te moeten inleveren.

EnergieleverancierKlachtenindicator Q4 2023Klachtenindicator Q1 2024Evolutie
Ecopower5 sterren5 sterren=
EBEM 5 sterren5 sterren=
Energie.be5 sterren5 sterren=
Bolt Energie5 sterren4 sterren-1
Dats 245 sterren4 sterren-1
Octa+4 sterren3 sterren-1
Luminus4 sterren3 sterren-1
Engie4 sterren3 sterren-1
Eneco3 sterren2 sterren-1
Mega 2 sterren2 sterren=
Elegant3 sterren1 ster-2
TotalEnergies 1 ster1 ster=

De klachtenindicator is gebaseerd op de vier vorige kwartalen. De cijfers van het derde kwartaal, in totaal gaat het om 1.252 tweedelijnsklachten zijn nu ook in de klachtenindicator opgenomen. Daarnaast heeft de VREG uitzonderlijk ook de klachtenaantallen van het laatste kwartaal van 2022 en de eerste twee kwartalen van 2023 geactualiseerd. Volgens de VREG leidde de toevloed aan klachten tijdens de energiecrisis tot een vertraging bij de verwerking van klachten door de federale Ombudsdienst. Het meenemen van die cijfers in de nieuwe statistieken heeft dus ook een impact op de nieuwste klachtenbeoordelingen. De scores gaan achteruit in vergelijking met de vorige update, maar er is ook een positieve evolutie: voor heel wat leveranciers daalt het aantal klachten sinds het begin van 2023. Dat wijst er dixit de VREG op dat leveranciers er nu beter in slagen om aan de verwachtingen van hun klanten tegemoet te komen dan tijdens de energiecrisis. [cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Inhoud

    Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

    Postcode

    Meer lezen op onze blog

    Vijfstappenplan: nu van energieleverancier veranderen
    Verbruik en advies
    Vijfstappenplan: nu van energieleverancier veranderen

    De coronacrisis heeft een fikse prijsdaling op de energiemarkt teweeg gebracht. Nu is het ideale moment om van energieleverancier …

    Meer lezen
    Hoe kan je jouw energieverbruik en -kosten live opvolgen?
    Verbruik en advies
    Hoe kan je jouw energieverbruik en -kosten live opvolgen?

    In tijden van torenhoge energieprijzen is het raadzaam om jouw stroom- en gaskosten van nabij op te volgen: hoeveel verbru…

    2 min.
    Meer lezen
    Energietarieven september: 83 euro meer op jaarbasis
    Prijzen en facturen
    Energietarieven september: 83 euro meer op jaarbasis

    De energieleveranciers publiceren bij de aanvang van elke maand hun nieuwe tarieven. Als gevolg van de stijgende marktprij…

    3 min.
    Meer lezen
    Tot wie moet ik me richten in de energiemarkt?
    Energiemarkt
    Tot wie moet ik me richten in de energiemarkt?

    Sinds de vrijmaking van de hele Belgische energiemarkt in 2007 heeft de consument met een hele reeks nieuwe spelers te maken. Voor…

    5 min.
    Meer lezen