
Meer onbetaalde facturen bij energieleveranciers
De afgelopen maanden ondervonden almaar meer gezinnen problemen om hun gas- en elektriciteitsfactuur te betalen. Dat uit zich in een groter aantal onbetaalde of uitgestelde facturen bij de energieleveranciers. Opvallend is dat het niet altijd zover hoeft te komen, gezien het aanzienlijke besparingspotentieel op de vrije energiemarkt.
Verdubbeling onbetaalde facturen
Febeg, de federatie van de Belgische elektriciteits- en gasbedrijven, waarschuwde in april al voor de gevolgen van de coronacrisis op de energiemarkt. Ze verwachtte een toename van niet-betalingen met minimaal vijftig procent. “Veel klanten, particulieren en professionals, vragen om betalingsregelingen en om kortingen op hun factuur”, luidde het toen. Die voorspelling bleek achteraf allerminst een overschatting.
Febeg-woordvoerder Stéphane Bocqué liet in de krant De Tijd optekenen dat de vragen om betalingsuitstel bij professionele klanten 2,5 keer hoger lagen in de periode april-mei 2020 dan in februari-maart 2020. Het aantal verzoeken om een lagere voorschotfactuur is ook meer dan verdubbeld, zowel bij particuliere als professionele verbruikers. Waar energieleveranciers normaal jaarlijks moeten afrekenen met ongeveer 85 miljoen euro aan onbetaalde facturen, vreest Febeg nu een verdubbeling, tot 170 miljoen.
Factuurbedrag kan lager
Opvallend: daartegenover staat dat minstens 360.000 Belgische gezinnen te veel betalen voor hun energie. Tot die conclusie kwam de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) vorig jaar.
De reden?
⦁ Consumenten klinken zich vast aan langdurige contracten die eigenlijk te duur zijn gezien hun noden.
⦁ Ze beseffen nog te weinig dat ze snel, zonder boetes en zonder al te veel administratief gedoe kunnen overstappen naar andere, goedkopere energieleveranciers.
Doe zelf even de test hier, en je merkt bijvoorbeeld meteen dat er in de jaarprijs gemakkelijk 200 euro verschil tussen het goedkoopste en duurste aanbod zit.
Overstappen van leverancier kan tegenwoordig vlot online: je geeft je gegevens door en je nieuwe leverancier regelt verder al het nodige. Een maand wachten en de overstap is compleet.
Wat als je niet betaalt?
Maar wat als je al een relatief goedkoop contract hebt en wegens omstandigheden je factuur niet (op tijd) kan betalen? Sowieso beschouwt de overheid de beschikbaarheid van elektriciteit en gas als een basisrecht. Normaal gezien worden die dus ook niet zomaar afgesloten.
Een afbetalingsplan met de energieleveranciers, via het OCMW of een erkende schuldbemiddelaar biedt misschien al soelaas. Als dat geen oplossing oplevert, zal de energieleverancier het contract opzeggen met een opzegbrief. Je moet dan zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe energieleverancier.
Vind je geen energieleverancier die een contract met je wil afsluiten? Dan krijg je elektriciteit en gas via je netbeheerder. Als je bij de netbeheerder je facturen niet betaalt en geen afbetalingsplan opstelt, zal de netbeheerder een budgetmeter in je woning plaatsen. De budgetmeter voor elektriciteit zorgt altijd voor een minimale levering aan elektriciteit, zelfs wanneer er geen geld staat op je budgetmeterkaart. In bepaalde gevallen kan de netbeheerder elektriciteit en aardgas helemaal afsluiten, al gebeurt dat in realiteit niet snel.
[cta_box color=”blue”]
Meer lezen op onze blog

De voorbije twee maanden verlaagden de Vlaamse gezinnen duidelijk hun gasverbruik, wellicht door de hoge energieprijzen. V…

Energieleveranciers met meer dan 200.000 klanten moeten binnenkort verplicht een dynamische elektriciteitsprijs aanbieden…

De grote namen op onze energiemarkt zijn de meeste mensen wel bekend, maar ook kleinere spelers winnen de laatste jaren aan belang…

Iedereen snakt op warme dagen naar verkoeling. Aangezien een verfrissende duik doorgaans geen optie vormt voor wie thuiswe…