Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Maandelijkse afrekening voor energie: nuttig in tijden van torenhoge prijzen?

Maandelijkse afrekening voor energie: nuttig in tijden van torenhoge prijzen?

  • |
  • 30 augustus 2022
  • |
  • Laatste update op 11 maart 2025
  • |
  • 3 min.

Sinds april is het mogelijk om je energie maandelijks te betalen op basis van jouw reële gezinsverbruik. Je werkt dus niet langer via een voorschot en een slotfactuur, maar betaalt naar analogie met de telefoonrekening meteen exact voor wat je verbruikt. Welke voor- en nadelen biedt die facturatievorm tijdens de huidige energiecrisis?

De energieleverancier bepaalt je voorschot op basis van je meterstanden uit het verleden. Bij de slotafrekening legt hij het totaalbedrag naast het totaal van de al betaalde voorschotfacturen. Is het bedrag op de slotfactuur hoger dan het totaal van de betaalde voorschotfacturen, dan moet je het resterende bedrag op het einde van het contractjaar nog betalen.

Onaangename verrassing bij slotfactuur

De meeste gezinnen beschikken vandaag over een variabele tariefformule voor elektriciteit en aardgas. De kilowattuurprijs steeg de voorbije maanden bij elke indexaanpassing, terwijl het voorschotbedrag identiek bleef. Hierdoor valt de jaarlijkse eindafrekening uiteindelijk een pak hoger uit dan de som van alle voorschotten die je het voorbije jaren hebt betaald. Het gevolg: je moet aan het einde van het contractjaar al snel enkele honderden euro’s extra betalen.

Maandelijkse afrekening voor energie

Naast de traditionele voorschotfactuur kan je ook kiezen voor een maandelijkse afrekening. Sinds 2024 is elke energieleverancier in Vlaanderen verplicht om een maandelijkse afrekening aan te bieden.

Bij een maandelijkse afrekening betaal je exact voor wat je de voorbije maand hebt verbruikt en tegen het tarief dat op dat moment gold. Aan het eind van het contractjaar betaal je dus nooit te weinig of te veel. Omdat je geen voorschot meer betaalt, loop je ook niet het risico om betaalde voorschotten kwijt te spelen wanneer de energieleverancier failliet zou gaan.

Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op je globale energiefactuur !

Transparantie versus seizoensgevoeligheid

Tegenover die voordelen staat de seizoensgevoeligheid. Zeker op het vlak van aardgas ligt het verbruik de ene maand veel hoger dan de andere. In augustus betaal je naar schatting 1,4% van de totale jaarfactuur, terwijl dat percentage in januari 18,2% bedraagt. Tijdens de wintermaanden zal je maandafrekening dus een pak hoger liggen dan tijdens de zomer.

Voor wie mogelijk?

Niet alle gezinnen kunnen een maandelijkse afrekening aanvragen. De digitale meter geldt als een noodzakelijk instrument om het verbruik uit te lezen. Bovendien is de optie enkel verplicht voor energieleveranciers met meer dan 200.000 klanten. Voor kleinere leveranciers geldt die noodzaak niet. Engie, Luminus, Eneco, TotalEnergies (het vroegere Lampiris) en Mega voldoen aan die voorwaarde. Toch blijkt uit de V-Test van energieregulator VREG dat die vijf spelers de optie niet even actief promoten.

Sommige leveranciers bieden de maandafrekening aan als een optie bij alle of een deel van hun contracten. Enkel Engie afficheert de maandelijkse afrekening voor aardgas. Van een maandelijkse afrekening voor elektriciteit ontbreekt bij TotalEnergies in de V-Test zelfs elk spoor. “Een maandelijkse afrekening kan ook bij ons. Klanten die dat willen, kunnen contact opnemen met het contactcenter. De verdere communicatie moeten we nog lanceren. Maar het kan dus”, luidt het in een reactie.

Vooralsnog weinig interesse

Ondanks de verschillende voordelen van een maandelijkse afrekening, blijkt de interesse van de consument lauw. Bij Engie had halfweg juni amper honderd klanten de switch gemaakt. Luminus en Eneco hielden het bij ‘weinig aanvragen en interesse’, terwijl Mega rond dezelfde periode 3.039 particuliere contracten voor elektriciteit met een maandelijkse facturatie had afgesloten.

Profiteer van promoties en kortingen!

Vergelijk alle gas- en elektriciteitsprijzen op Mijnenergie.be en verander snel en gratis van leverancier.

hanna.deweirdt
Authorhanna.deweirdt

Inhoud

    Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

    Postcode

    Meer lezen op onze blog

    Alleenstaanden betalen hogere energieprijs: wat is de oorzaak en wat kan je eraan doen?
    Andere
    Alleenstaanden betalen hogere energieprijs: wat is de oorzaak en wat kan je eraan doen?

    Belgische singles en kleine gezinnen betaalden in de eerste jaarhelft van 2023 de hoogste energieprijs van alle EU-landen.…

    4 min.
    Meer lezen
    Eneco trekt zich terug uit Brussel
    Andere
    Eneco trekt zich terug uit Brussel

    Eneco bouwt de energielevering aan Brusselse residentiële klanten af. De leverancier neemt niet langer nieuwe klanten aan. Lopende…

    Meer lezen
    Verhogen micro-omvormers de opbrengst van je zonnepanelen?
    Andere
    Verhogen micro-omvormers de opbrengst van je zonnepanelen?

    De meeste zonnepanelen zijn in serie verbonden met één centrale omvormer. Maar het is ook mogelijk om voor elk zonnepaneel…

    3 min.
    Meer lezen
    Een geschikt energiecontract kiezen: alleen of met de hulp van een expert?
    Verbruik en advies
    Een geschikt energiecontract kiezen: alleen of met de hulp van een expert?

    Vraag je jezelf af of het een meerwaarde is om de hulp van een expert in te schakelen om een contract voor gas of elektriciteit te…

    6 min.
    Meer lezen