Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Een klacht over je energieleverancier indienen? Zo ga je te werk!

Een klacht over je energieleverancier indienen? Zo ga je te werk!

  • 9 maart 2018
  • |
  • Laatste update op 12 maart 2025
  • |
  • 5 min.

Ben je niet tevreden over je gas- of elektriciteitsleverancier? Heb je problemen met je facturen of betaling en wil je het conflict correct oplossen? Volg dan deze vijf gouden regels.

Wat doe je als je een klacht hebt over je energieleverancier? Wij leggen je de stappen uit om het geschil te regelen zonder dat het uit de hand loopt.

1. Bepaal wie bevoegd is om je probleem op te lossen

In de energiesector kunnen zich allerlei conflicten voordoen. Meestal gaat het om problemen die te maken hebben met:

Profiteer van promoties en kortingen!

Vergelijk alle gas- en elektriciteitsprijzen op Mijnenergie.be en verander snel en gratis van leverancier.

Doorgaans is je eerste aanspreekpunt je elektriciteits- of gasleverancier. Aangezien je je energiecontract bij hem hebt afgesloten, is het logisch dat hij alle daaraan gerelateerde klachten behandelt. Als je een te hoge elektriciteits- of gasfactuur wil betwisten, richt je dan tot hem.

In de andere gevallen kan je best rechtstreeks contact opnemen met je distributienetwerkbeheerder (DNB). In Vlaanderen is dat Fluvius (vroeger Eandis en Infrax), in Brussel Sibelga en in Wallonië ORES, maar afhankelijk van je woonplaats kan dit ook Resa, AIEG of AIESH zijn.

Concreet is je DNB je aanspreekpunt voor klachten over toegangsproblemen tot het netwerk, zoals stroompannes of gasstoringen. Je kan er ook terecht bij problemen met de infrastructuur van het distributienet, inclusief het beheer van je elektriciteits- en gasmeters. Je DNB biedt ook hulp als je moeilijkheden hebt met de ingebruikname van je meter of het aansluiten van je woning op het elektriciteits- of gasnet.

2. Dien klacht in bij de klantendienst

Heb je een klacht over je energieleverancier of je DNB, neem dan eerst contact op met de klantendienst van je energieleverancier. Je doet dit best telefonisch. Stel dat je een gepeperde regularisatiefactuur hebt ontvangen omdat je je maandelijkse voorschotten verkeerd hebt ingeschat, dan kan je leverancier je een spreiding van betaling voorstellen. Als er zich een technisch probleem voordoet, dan kan je netbeheerder gratis een technicus sturen.

3. Stuur een brief naar de klachtendienst van je leverancier of DNB

Is het conflict niet opgelost nadat je de klantendienst hebt gecontacteerd en wil je nog een stap verder gaan? Dien dan zo snel mogelijk een schriftelijke klacht in bij de klachtendienst van je leverancier of DNB. Dat kan per post, per e-mail of via een formulier op de website van de leverancier.

Beschrijf in je brief hoe het probleem is ontstaan, welke stappen je al ondernomen hebt, hoe het komt dat de klantendienst je niet kon helpen en wat je graag zou bekomen. Voor een vlotte afhandeling van je klacht vermeld je je persoonsgegevens, je klantennummer, eventueel het factuurnummer en het betwiste bedrag indien van toepassing.

Je leverancier is verplicht je binnen de vijf werkdagen een antwoord te sturen, behalve in geval van betwisting van een factuur, dan bedraagt die termijn tien werkdagen.

Hou steeds een kopie bij van je briefwisseling met je energieleverancier of netbeheerder. Wil je achteraf de Ombudsdienst voor Energie inschakelen, dan zal je de bewijsstukken van je contacten moeten kunnen voorleggen.

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

4. Leg klacht neer bij de Ombudsdienst voor Energie

In geval van een klacht over je aardgas- of elektriciteitsleverancier, of over je DNB, kan je in laatste instantie de Ombudsdienst voor Energie inschakelen.

We hebben in België verschillende ombudsdiensten, één federale en verschillende gewestelijke diensten. Elk van die diensten is bevoegd voor specifieke soorten klachten. De federale Ombudsdienst voor Energie treedt op wanneer de klacht te maken heeft met:

in Vlaanderen kunnen consumenten klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst voor geschillen die te maken hebben met de meterstanden, de distributietarieven, onderbrekingen of gebrekkige meters. De gewestelijke ombudsdienst in Wallonië (de SRME) is er voor Waalse consumenten. Brusselse consumenten kunnen zich wenden tot de Geschillendienst van Brugel, de Brusselse regulator voor de gas- en elektriciteitsmarkt. 

Doel van de ombudsdiensten? Consumenten gratis bijstaan om een minnelijke schikking te treffen, op voorwaarde dat ze zelf minstens één jaar daarvoor een poging hebben ondernomen om met hun leverancier of DNB tot een akkoord te komen.

Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op je globale energiefactuur !

5. Stap naar de rechtbank 

Heb je n.a.v. een klacht contact opgenomen met de ombudsdienst, maar heb je geen minnelijke schikking kunnen treffen? Dan kan je nog altijd een gerechtelijke procedure opstarten. Stel dat de ombudsdienst een aanbeveling in jouw voordeel heeft geformuleerd, maar dat je leverancier of DNB je toch ongelijk heeft gegeven, vermeld dit dan in je dossier. Je kan ook altijd advies inwinnen bij consumentenorganisaties. Ze zijn het gewoon met moeilijke situaties om te gaan en zullen je ongetwijfeld kostbaar juridisch advies kunnen geven.

Vermijd klachten in de toekomst!

Een conflict met een leverancier kan je natuurlijk nooit helemaal uitsluiten. Wel kan je het risico op klachten verkleinen door een geschikte en betrouwbare energieleverancier te kiezen.

Op Mijnenergie.be kan je in de prijsvergelijker de criteria ingeven die jij belangrijk vindt voor een energiecontract. Volledig groene energie? Een klantendienst die goed bereikbaar is? Zeg het ons en wij maken een overzicht van de energiecontracten die goed bij jouw criteria passen.

Neem contact op met een adviseur

Author

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

Maandelijkse afrekening voor energie: nuttig in tijden van torenhoge prijzen?
Verbruik en advies
Maandelijkse afrekening voor energie: nuttig in tijden van torenhoge prijzen?

Sinds april is het mogelijk om je energie maandelijks te betalen op basis van jouw reële gezinsverbruik. Je werkt dus niet…

3 min.
Meer lezen
Tinne Van der Straeten wil betere regulering rond deur-aan-deurverkoop energie
Andere
Tinne Van der Straeten wil betere regulering rond deur-aan-deurverkoop energie

Federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten wil strenger optreden tegen deur-aan-deurverkopers.

Meer lezen
Test Aankoop pleit voor meer contracten met vaste tarieven
Andere
Test Aankoop pleit voor meer contracten met vaste tarieven

Na maanden waarin de consument enkel voor contracten met variabele tarieven kon kiezen, biedt Luminus sinds 1 januari opnieuw een … In normale tijden verkiest zestig tot zeventig procent van de consumenten een vast tarief. Nu valt dat percentage tegen het einde van het eerste kwartaal van 2023 naar schatting terug tot ruim twintig procent. Zeker in een periode van wispelturige energieprijzen verlangen consumenten naar de zekerheid en voorspelbaarheid van een vast tariefplan. Temeer omdat het bij een vast contract ook een stuk eenvoudiger is om de energiefactuur te controleren, wat bij een variabel contract vaak onbegonnen werk is", luidt het namens Test Aankoop.

Meer lezen
Energieprijzen stijgen onverminderd verder
Andere
Energieprijzen stijgen onverminderd verder

Na maanden van ongeziene prijsverhogingen, blijven de prijzen op de energiemarkten pieken. Zowel de tarieven voor aardgas …

Meer lezen