
Is een speciaal energiecontract voor jouw elektrische wagen voordelig?
Verschillende energieleveranciers bieden een specifiek tarief aan voor eigenaars van een elektrische wagen. Maar haal je er ook effectief voordeel uit? Mijnenergie.be maakt de balans.
Engie introduceerde in juni 2023 met Drive als eerste energieleverancier een tariefformule die zich richt op elektrisch rijden. Nadien volgden TotalEnergies met My e-Drive en Luminus met Comfy Plugin, al is laatstgenoemd tarief momenteel niet langer verkrijgbaar.
Waarin verschillen EV-contracten van klassieke tarieven?
Bij een klassiek energiecontract is het verschil tussen een dagtarief en een nacht- plus weekendtarief vandaag verwaarloosbaar. Wie over een elektrische wagen beschikt, wil de batterij in veel gevallen wel ’s avonds en tijdens het weekend opladen. Dat verklaart meteen ook waarom zowel Drive van Engie als My e-Drive van TotalEnergies uitpakken met een gunstiger daltarief. Bij het vaste tarief van Engie betaal je bij een tweevoudig tarief 16,212 eurocent per kilowattuur om de batterij van jouw wagen tijdens de dag op te laden, ten opzichte van 11,928 eurocent ’s avonds en tijdens het weekend.
Hoeveel betaal je op jaarbasis met een EV-contract?
Het verbruik van eigenaars van elektrische auto’s loopt sterk uiteen. Mogelijk kan je jouw wagen ook op het werk opladen of maak je wel eens gebruik van een publieke laadpaal. Wie over zonnepanelen beschikt, zal zijn verbruikskosten reduceren door te laden op momenten met zonneschijn. De situatie ziet er voor elk gezin dus anders uit. Een gezin uit Antwerpen met een dagverbruik van 2.000 kilowattuur en een nacht- en weekendverbruik van 4.500 kilowattuur betaalt volgens de prijsvergelijker Mijnenergie.be op jaarbasis met het variabele tarief van Engie 1.548,39 euro, of 1.770,72 euro voor een vast tarief met prijszekerheid. Bij TotalEnergies, dat enkel een variabel tarief voor EV-eigenaars biedt, betaal je 1.647,84 euro.
Hoe verhouden die prijzen zich ten opzichte van de klassieke tarieven?
Opvallend: Engie biedt met Flow Indexed een nog goedkopere optie bij eenzelfde verbruik. Je betaalt met dat variabele tarief een geschatte jaarprijs van 1.535,04 euro. Bij de vaste tarieven komt Drive wel als goedkoopste uit de bus. Drive pakt bovendien nog uit met een extraatje: voor elke slimme thuislaadsessie via de Drive-app ontvangt de klant een vergoeding van 1,5 eurocent per geladen kilowattuur. Dat tegoed betaalt Engie afzonderlijk van de energiefactuur uit. Het zorgt er dus voor dat jouw factuur mogelijk nog met enkele tientallen euro’s daalt.
Aandachtspunten
In de prijzen van Engie en TotalEnergies zitten welkomstkortingen verrekend. Vooral bij Engie lopen die sterk op. Zonder die acties voor nieuwe klanten betaal je bij het variabele tarief meer dan 250 euro extra op jaarbasis. Het goedkoopste klassieke tarief duikt zonder welkomstkortingen ruim 150 euro onder het EV-aanbod van Engie. Dat betekent dat je er als EV-eigenaar dus goed aan doet om na je eerste contractjaar te evalueren of je wel nog voordeel haalt uit dat aangepaste tarief.
Dynamisch tarief
Hoewel Engie en TotalEnergies uitpakken met EV-tarieven, zijn dynamische tarieven misschien wel het best afgestemd op de eigenaars van elektrische wagens. Bij een dynamisch tarief wijzigt de prijs per uur, in functie van de bewegingen op de stroombeurzen. Wanneer de productie van hernieuwbare energie hoog is, zoals op zonnige of winderige dagen, of de vraag laag is, bijvoorbeeld ’s nachts, betaal je als consument een lagere prijs voor je elektriciteit. Die prijzen zijn bovendien een dag vooraf gekend. Door het gebruik van slimme laadpalen en een energiemanagementsysteem start de laadpaal de laadsessie automatisch op het goedkoopste moment. Luminus geeft namens zijn woordvoerder aan dat EV-rijders eerder voor een dynamisch contract dan het stopgezette EV-tarief kiezen en die productscope verder wil uitbreiden.
Conclusie
De speciale EV-tarieven komen voor veel eigenaars van elektrische wagens als dé goedkoopste of één van de voordeligste uit de bus. De hoge welkomstkortingen maken de tarieven extra aantrekkelijk, maar zorgen er ook voor dat je het contract aan het einde van de looptijd best niet stilzwijgend verlengt. Je zoekt dan best naar de geknipte oplossing op dat moment. Een dynamisch tarief vormt een mogelijk alternatief. Aangezien de uitkomst sterk afhangt van jouw verbruiksgewoontes en -noden raden we aan om de tarieven actief te vergelijken. Op die manier ontdek je de goedkoopste oplossing voor jouw situatie. [cta_box center]
Meer lezen op onze blog

De Vlaamse regering zet de subsidies voor thuisbatterijen vanaf 1 april 2023 stop. Ze bouwt de maximale subsidie voor de eerste 3 …

De plaatsing van de digitale meters ligt volgens Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) achter op de initiële plan…

Nu de energieprijzen fors gedaald zijn, kiezen gezinnen gestaag opnieuw voor een vast energietarief. Je kan daarvoor aankl…

Mijnenergie.be is de eerste vergelijker van energieprijzen in België die erkend werd door de CREG. In juli 2018 paste de CREG zijn…