
Hoeveel kost het opladen van een elektrische fiets?
De elektrische fiets stak in coronatijden nog een tandje bij. De Belg kocht in 2020 in totaal net geen 200.000 klassieke e-bikes, waarmee het segment een derde van de fietsmarkt vertegenwoordigde. Maar welke verbruiksfactuur kleeft aan de populaire elektrisch ondersteunde tweewieler vast?
+ 25.000 in 2020
De e-bike biedt tal van voordelen. Hij maakt fietsen toegankelijk voor wie minder sportief aangelegd is of het fysiek lastig krijgt om op eigen kracht vele kilometers te malen. Daarnaast vormt hij bijvoorbeeld ook voor het woon-werkverkeer een milieuvriendelijk en filevrij alternatief voor de wagen. In coronatijden bleek (elektrisch) fietsen bovendien een welgekomen uitlaatklep. Dat effect vertaalt zich ook in de verkoopcijfers. Volgens mobiliteitsfederatie Traxo gingen in 2020 in totaal 25.000 meer elektrische fietsen van de hand dan in 2019.
Bereken zelf je verbruikskosten
De energiekosten voor het opladen van de e-bike lijken de Belg dus niet af te schrikken. Dat blijkt ook gerechtvaardigd.
Om de herlaadkosten van je fietsbatterij te berekenen, moet je drie aspecten in rekening brengen:
- De spanning (uitgedrukt in Volt (V))
- De ladingscapaciteit (in ampère-uur (Ah)): dat getal bepaalt de autonomie van de accu
- De kostprijs van je elektriciteit per kWh: dat bedrag varieert afhankelijk van je energieleverancier en energiecontract
De eerste twee cijfers lees je af op de accu of in de handleiding van je elektrische fiets. Veelal drukt de fabrikant de ladingcapaciteit al meteen uit in wattuur en hoef je beide getallen dus niet meer met elkaar te vermenigvuldigen.
E-bike van het jaar
We nemen als voorbeeld de Batavus Finez E-go Power Sport, door mobiliteitsorganisatie VAB erkend als e-bike van het jaar. De Nederlandse fietsenmaker biedt de keuze uit drie accu’s. We gaan voor onze simulatie uit van de versie met een actieradius van 35 tot 150 kilometer. Een volledige herlaadbeurt verbruikt in dat geval 483 wattuur (Wh), wat overeenkomt met 0,483 kilowattuur (kwh).
10 eurocent per herlaadbeurt
Uit een steekproef via Mijnenergie.be, die we op 8 juni uitvoerden, blijkt dat het goedkoopste energietarief je 21,43 eurocent per kilowattuur kost.
0,483 kWh x 0,21 euro/kWh = 0,10 euro voor één herlaadbeurt. Wie zijn accu 150 keer per jaar oplaadt, betaalt dus 15 euro.
Hoeveel verbruikt een speedpedelec?
We voerden dezelfde test ook uit met de speedpedelec van het jaar: de Riese & Müller Supercharger2 GT vario HS. De standaard inbegrepen DualBattery 1000 heeft een laadcapaciteit van 1.000 Wh. Leggen we dat cijfer naast het goedkoopste energietarief, dan ziet het plaatje er als volgt uit:
1 Kwh x 0,21 euro/kwh = 0,21 euro voor één herlaadbeurt. Bij 150 herlaadbeurten betaal je dus 32,15 euro.
Hoeveel afstand je met één herlaadbeurt aflegt, hangt uiteraard af van verschillende variabelen. Onder meer de gewenste trapondersteuning, je gewicht en het parcours dat je aflegt resulteren in grote verschillen.
Effect energieprijzen
We gingen ook het effect van de energieprijs op het herlaadkosten na. Bij het duurste tarief op de energiemarkt betaalde je op 8 juni 28,16 eurocent per kilowatuur. Een herlaadbeurt voor de stadsfiets kost je nu 0,14 euro. Bij 150 herlaadbeurten betaal je in totaal 21 euro, of 6 euro meer dan bij het goedkoopste energietarief. Aan één oplaadbeurt van de speedpedelec kleeft een prijskaartje van 0,28 euro. Na 150 herlaadbeurten dikt je energiefactuur met 42 euro aan of 10 euro meer dan het voordeligste stroomcontract.
Conclusie
De energiekosten hoeven de kosten voor een elektrische fiets of speedpedelec niet in de weg te staan. Het type batterij, het type fietser en de keuze van je energieleverancier kunnen de kosten wel nog met enkele euro’s laten dalen of stijgen.
Meer lezen op onze blog

Sinds begin dit jaar hebben 3.600 Vlamingen een aangetekende brief van netbeheerder Fluvius gekregen omdat ze de digitale meter we…
Energieleverancier Mega telt ongeveer 70.000 contracten in Nederland en wil tegen eind volgend jaar tussen de 100.000 en 150.000 N…

Het Hof van Beroep te Brussel heeft zich vandaag uitgesproken over de rechtszaak van de Vlaamse Regering tegen de VREG over het

Veel eigenaars van zonnepanelen willen nog zo lang mogelijk gebruikmaken van de analoge energiemeter met terugdraaiende te…