
Hoe weet je of je vanaf 1 juli opnieuw de volle pot betaalt voor energie?
Voor bijna een half miljoen Belgen valt op 1 juli het doek over het sociaal energietarief. Zij vallen dan terug op de commerciële energietarieven en betalen in één klap een pak meer. Voor aardgas loopt het verschil zelfs op tot 1.000 euro per jaar. Maar hoe weet je of jij tot die groep behoort en wat onderneem je in dat geval het best? Mijnenergie.be zocht het voor je uit.
Sinds het voorjaar van 2021 betalen bijna 500.000 bijkomende gezinnen via het sociaal tarief een pak minder voor hun energiefactuur. De federale overheid voerde die maatregel in eerste instantie in om de koopkracht tijdens de coronacrisis te behouden. Die ingreep kreeg een verlengstuk omwille van de gevolgen van de Russische inval in Oekraïne. Nu de prijzen opnieuw stabiliseren valt het sociaal tarief voor die grote groep consumenten vanaf 1 juli weer weg. Voor elektriciteit blijft het verschil in het beste geval – bij de goedkopere energieleveranciers – beperkt tot enkele tientallen euro’s. Voor aardgas dikt de rekening plots aan met achthonderd tot meer dan duizend euro per jaar.
Sociaal tarief | Goedkoopste commerciële tarief via Mijnenergie.be | Duurste commerciële tarief via Mijnenergie.be | |
Elektriciteit | 1.077,38 euro | 1.114,35 euro | 1.534,35 euro |
Aardgas | 694,31 euro | 1.486,95 euro | 1.904,75 euro |
Communicatie via energieleverancier
Het sociaal tarief verdwijnt voor enkele honderdduizenden gezinnen met recht op een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen. Het is de taak van de energieleverancier om die mensen op de hoogte te brengen. “De communicatie vermeldt dat het sociaal tarief wegvalt op 30 juni en dat de klant moet overstappen naar de concurrentiële markt”, verduidelijkt Stéphane Bocqué van FEBEG, de federatie van energieleveranciers. “De leverancier moet de klant zijn goedkoopste product of een gelijkaardig product aanbieden. Hij moet ook een overzicht delen van zijn producten die op dat ogenblik actief zijn, met bijvoorbeeld vaste of variabele contracten en groene of grijze energie.”
Vergelijken is raadzaam
De klant kan dus kiezen tussen de aanbiedingen van zijn leverancier. Toch is het raadzaam om eerst via een vergelijkingssite na te gaan of een andere energieleverancier een beter tarief aanbiedt. Zowel voor elektriciteit als aardgas loopt het prijsverschil tussen het goedkoopste en duurste tarief op tot meer dan 400 euro. De leverancierskeuze bepaalt dus hoe zwaar het wegvallen van het sociaal tarief doorweegt op jouw gezinsbudget.
Onderneem nu al actie
Aangezien je bij de switch naar een nieuwe energieleverancier minimaal drie weken overstaptijd moet rekenen, valt er geen tijd te verliezen om tot een leverancierswissel over te gaan. Volgens de sectorfederatie hebben al veel leveranciers gecommuniceerd met de betrokken klanten en is een aantal er nog mee bezig. Engie bevestigt ons bijvoorbeeld dat het zijn communicatie vanaf volgende week verstuurt. [cta_box]
Meer lezen op onze blog

Energieleveranciers met meer dan 200.000 klanten moeten binnenkort verplicht een dynamische elektriciteitsprijs aanbieden…

Op vijf dagen tijd is de aardgasprijs op de Nederlandse TTF-beurs met liefst 36% gestegen. Grote boosdoener is een lek in …

Netbeheerder Fluvius verstuurt volgende week de eerste uitnodigingen naar klanten met zonnepanelen die nog geen digitale meter heb…

Ook als huurder van een huis of appartement is het belangrijk om bezig te zijn met je energiecontracten. Welke verantwoordelijkhed…