Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Energiefactuur tot 12 maanden na ontvangst betwistbaar: hoe stel je fouten vast?

Energiefactuur tot 12 maanden na ontvangst betwistbaar: hoe stel je fouten vast?

  • |
  • 20 februari 2024
  • |
  • Laatste update op 11 maart 2025
  • |
  • 4 min.

Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten stel je als klant waarschijnlijk meteen vast. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen – je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je dergelijke fouten vast en op welke manier kan je ze betwisten of aanvechten? Mijnenergie.be zocht het uit.

De energiefactuur blijft voor veel consumenten een ingewikkeld kluwen van verschillende kostenposten. De federale ombudsman ontving tijdens de eerste negen maanden van 2023 maar liefst 1.210 klachten rond een gebrek aan transparantie op het vlak van contracten, prijzen en kortingen. Toch kan je mogelijk zelf enkele signalen identificeren, die wijzen op een foutieve facturatie.

  1. Stel een afwijkend factuurbedrag in vraag

Ligt jouw factuur helemaal niet in lijn met de voorafgaande jaren, zonder dat jouw verbruik fel de hoogte inging? Dan schort er mogelijk iets. Zeker nu de energiecrisis stilaan achter de rug ligt, zou je factuurbedrag bij eenzelfde verbruik niet spectaculair mogen stijgen.

  1. Controleer jouw meterstand

De afrekening van jouw jaarfactuur gebeurt op basis van de meterstanden. Bij een analoge meter met terugdraaiende teller geef je die zelf door, terwijl dat bij een digitale meter automatisch gebeurt. Het is aangewezen om na te gaan of het verbruik op jouw factuur overeenstemt met jouw vaststellingen. Om discussies achteraf te vermijden, kan je ook een foto nemen van jouw meterstand.

  1. Klopt het energietarief?

Jouw energiecontract vermeldt de vaste vergoeding en het kilowattuurtarief. Bij een vast tarief kan je vrij eenvoudig verifiëren of alles klopt. In het geval van een variabel tarief, geeft de tariefkaart enkel de prijs van een maand of trimester weer. Voor de uiteindelijke jaarfactuur baseert de energieleverancier zich op het gewogen gemiddelde van de maand- of kwartaalprijzen, volgens standaard verbruiksprofielen. Die berekening uitpluizen, lijkt haast onbegonnen werk. Bij twijfel consulteer je best eerst jouw energieleverancier.

  1. Verifieer welkomstkortingen

De meeste energieleveranciers bieden vandaag welkomstkortingen voor nieuwe klanten. Ga aan het einde van het contractjaar gerust nog eens na of jouw korting in mindering is gebracht.

  1. Extra aandacht bij leverancierswissels en verhuis

Bij een leverancierswissel volgt er een slotfactuur van jouw ‘oude’ leverancier. Het kan zeker geen kwaad om die nog eens extra onder de loep te nemen. In het geval van een verhuis vullen de vorige en nieuwe eigenaar samen een energieovernamedocument met de meterstanden in. Dat toets je best achteraf nog eens af.

Hoe kan je een factuur betwisten?

Problemen of betwistingen kaart je in eerste instantie aan bij jouw energieleverancier of netbeheerder. Dat kan per brief, maar evengoed ook per e-mail. Sommige spelers afficheren op hun website een eigen klachtenformulier. Jouw leverancier moet je dan gratis een gedetailleerd document bezorgen met alle informatie over jouw factuur, en hoort vervolgens jouw vragen en klachten verplicht te beantwoorden. Zolang de behandeling van jouw bezwaar loopt – en uiteraard ook als jouw klacht terecht bleek – hoef je het openstaande of betwiste bedrag niet te betalen. Veelal schept een toelichting de nodige duidelijkheid of volstaat een minnelijke schikking. Geraak je er onderling niet uit, dan klop je best aan bij de Ombudsdienst voor Energie: https://www.ombudsmanenergie.be/nl/klacht-indienen

Verjaringstermijn

Iedereen kan tot een jaar na ontvangst van de factuur bezwaar aantekenen. Energieleveranciers beschikken op hun beurt ook over een termijn van één jaar om een foutieve facturatie te corrigeren. De distributienetbeheerder beschikt zelfs over twee jaar. [cta_box]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

Mag je energieleverancier je voorschotfactuur zomaar aanpassen?
Verbruik en advies
Mag je energieleverancier je voorschotfactuur zomaar aanpassen?

Verschillende consumenten uiten op sociale media hun ongenoegen over de absurd hoge voorschotbedragen die hun energielever…

3 min.
Meer lezen
Wie ontvangt een bon van € 250 als compensatie voor het capaciteitstarief?
Andere
Wie ontvangt een bon van € 250 als compensatie voor het capaciteitstarief?

Gezinnen die weinig stroom verbruiken en die meer moeten betalen door het capaciteitstarief, ontvangen vanaf 2024 een bon …

1 min.
Meer lezen
Waarom betaal je als single meer voor energie?
Andere
Waarom betaal je als single meer voor energie?

Als je geen partner hebt, is het leven op verschillende vlakken duurder. De energiefactuur is geen uitzondering op die reg…

3 min.
Meer lezen
“Terugverdientijd warmtepompen te lang door belastingdruk op stroom”
Andere
“Terugverdientijd warmtepompen te lang door belastingdruk op stroom”

Mochten we in België niet meer met aardolie of -gas verwarmen, dan zouden we volgens Kristof Eggermont van Econopolis Stra…

Meer lezen