Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
“Elektrische auto verbruikt tot 600 euro per jaar in stilstand”

“Elektrische auto verbruikt tot 600 euro per jaar in stilstand”

  • |
  • 5 mei 2023
  • |
  • Laatste update op 24 maart 2025

Wie de financiële afweging maakt om een elektrische auto te kopen, brengt doorgaans de aankoop- en het rijverbruik in rekening. Toch hou je best ook rekening met het verbruik in stilstand. Praktijkonderzoek van energiestart-up Re.alto wijst uit dat de kosten oplopen tot 600 euro per jaar.

Re.alto is een start-up van Elia die inzet op de uitwisseling van energiedata. Het bedrijf heeft een overeenkomst met verschillende wagenfabrikanten om geanonimiseerde data van elektrische voertuigen uit te lezen. “Wagenparkbeheerders meldden ons dat het ingeschatte verbruik vaak niet overeenkomt met het reële verbruik. Die vaststelling zette er ons toe aan op het verbruik van naderbij te analyseren”, legt Dieter Jong uit.

3 kilowattuur per dag

Dieter Jong en zijn team stelden vast dat het meerverbruik toe te wijzen viel aan de energieconsumptie in stilstand. En dat verlies bleek groter dan algemeen verondersteld. “Wagens die een hele dag stilstaan, verbruiken – afhankelijk van het type – ongeveer 3 kilowattuur per dag. Dat is goed voor ruim 1.000 kilowattuur per jaar.” Wanneer we dat verbruik afzetten tegenover de mediaanprijs via Mijnenergie.be dan bedraagt het kostenplaatje 500 euro per jaar. Bij de duurdere energiecontracten op de markt betaal je zelfs ruim 600 euro.

Datadoorstroming als oorzaak

Maar wat verklaart nu dat verbruik in stilstand? “Een elektrische wagen stuurt constant data door naar de app van de gebruiker: van de temperatuur over de batterijstatus tot de meterstanden. Alleen is een elektrische wagen gemaakt om te rijden en niet om data door te sturen. Dat proces slorpt veel meer energie op dan bij een smartphone het geval is. Het lijkt me dus aangewezen dat wagenfabrikanten daar een mouw aan passen en die data efficiënter laten doorstromen.”

Slaapstand als alternatief

Als eigenaar bestaat de enige oplossing er volgens Dieter Jong in om de wagen in slaapstand te plaatsen. “Toch verkiezen de meest chauffeurs de stand-bymodus, omdat je in slaapstand niet langer verbonden bent met de mobiele app en de connectie bij het heropstarten enkele minuten in beslag neemt. Zeker wie over een bedrijfswagen beschikt, zal zich die moeite waarschijnlijk getroosten.” Jochen De Smet van sectorfederatie EV Belgium noemt de cijfers hoog, maar niet onrealistisch. Hij roept eveneens op aan de wagenproducenten om het energieverbruik van datadoorstroming softwarematig aan te pakken. [cta_box color=”blue”]

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

Energieleveranciers passen prijzen morgen opnieuw aan: wat mogen we verwachten?
Prijzen en facturen
Energieleveranciers passen prijzen morgen opnieuw aan: wat mogen we verwachten?

De energieleveranciers geven de prijzen voor nieuwe contracten bij het begin van elke maand een update. Na een maandenlang…

3 min.
Meer lezen
September 2024: de gasprijzen stijgen opnieuw
Prijzen en facturen
September 2024: de gasprijzen stijgen opnieuw

Nu de zomervakantie voorbij is en het koudere najaar eraan komt, staan heel wat consumenten stil bij hun energiebevoorrading voor …

3 min.
Meer lezen
VREG: "Haal de kosten voor openbaredienstverplichtingen uit de elektriciteitsfactuur"
Prijzen en facturen
VREG: "Haal de kosten voor openbaredienstverplichtingen uit de elektriciteitsfactuur"

Een belangrijk deel van de elektriciteitsfactuur van de Vlaamse gezinnen en bedrijven bestaat uit de kosten van openbaredienstverp… de overheid oplegt aan leveranciers en distributienetbeheerders. In 2023 ging het om 156 euro voor elektriciteit en 7 euro voor aardgas.

3 min.
Meer lezen
Slimme thermostaat voor kantoor ook interessant voor thuis?
Technologie en milieu
Slimme thermostaat voor kantoor ook interessant voor thuis?

Topondernemers  als Piet Colruyt en Thomas Leysen investeren in de Brusselse start-up DeltaQ. Ze zetten daarmee in op slimme kanto…

Meer lezen