
Benzine, diesel of elektrisch: wat is nu de goedkoopste brandstof?
Het aandeel nieuwe, door particulieren gekochte, elektrische auto’s verdubbelde tijdens de eerste zes maanden van 2024 nagenoeg tot 9.347 stuks. Dat betekent dat ook almaar meer eigenaars zelf de verbruikskosten betalen en dus geen beroep doen op de laadpas of laadinfrastructuur van hun werkgever. Mijnenergie.be ging na hoe je dat het beste aanpakt en legde de elektrische laadkosten naast die van een benzine- en dieselwagen.
Nieuwe elektrische wagens vertegenwoordigden tijdens de eerste jaarhelft van 2024 bijna één vierde van de markt. De verdubbeling van het aantal aangekochte elektrische voertuigen door particulieren schrijft mobiliteitsfederatie Traxio in grote mate toe aan de Vlaamse aankooppremie. Die tegemoetkoming geldt voor nieuwe elektrische wagens van maximaal 40.000 euro en tweedehandswagens met een oorspronkelijke prijs tot 60.000 euro. Voor een nieuwe auto legt de overheid 5.000 euro bij, voor een tweedehands 3.000 euro. Die premie verdwijnt vanaf 22 november. Wie als particulier over een elektrische wagen beschikt, laadt het voertuig thuis op of doet een beroep op publieke laadpalen. Voor onze simulatie maken we de vergelijking tussen drie gelijkaardige modellen van Volkswagen: de elektrische ID.3, de Golf 1.5 TSI op benzine en de Golf 2.0 TDI op diesel. De simulatie gaat uit van een gecombineerd verbruik. Hoeveel brandstof je zelf exact verbruikt, hangt onder meer af van je rijstijl.
Thuisladen: 4,74 euro per 100 kilometer
De elektrische ID.3 Pro Perfomance heeft volgens Volkswagen een gecombineerd brandstofverbruik van 153 wattuur per kilometer. Laad je het voertuig thuis op, dan betaal je vandaag volgens het mediaantarief van Mijnenergie.be 31 eurocent per kilowattuur. Aan dat tarief kost een ritje van 100 kilometer je 4,74 euro.
Publieke laadpalen: van 6,27 tot 11,17 euro per 100 kilometer
Laad je jouw wagen onderweg, dan lopen de kosten hoger op. De app van Allego toont dat een snellaadbeurt aan de E313 in Hasselt 73 eurocent per kilowattuur kost. In het centrum van Willebroek betaal je bij een gewone laadbeurt 41 eurocent per kilowattuur. Laden we de elektrische Volkswagen ID.3 op voor een afstand van 100 kilometer, dan betaal je op de aangehaalde locaties dus 11,17 euro of 6,27 euro.
Benzine: 8,81 euro per 100 kilometer
Een laadbeurt aan de benzinepomp kost momenteel 1,6630 euro per liter. De Volkswagen Golf 1.5 TSI kent een theoretisch verbruik van 5,3 liter per honderd kilometer. Een ritje van 100 kilometer kost je bijgevolg 8,81 euro.
Diesel: 7,50 euro per 100 kilometer
In het huidige autolandschap lijkt de diesel een uitstervend ras. Volkswagen biedt zijn Golf vandaag wel nog altijd in een dieselversie aan. Het gecombineerde verbruik bedraagt volgens de fabrikant 4,34 liter per 100 kilometer. Tegen de actuele dieselprijs van 1,7290 euro per liter tel je voor een verplaatsing van 100 kilometer 7,50 euro neer.
Conclusie
Een thuislaadbeurt biedt de goedkoopste oplossing voor een verplaatsing van 100 kilometer. Onze simulatie is evenwel een momentopname. De federale overheid buigt zich momenteel over een taxshift die de lasten van stroom richting aardgas verlegt. Dat zou de laadfactuur naar beneden kunnen halen. We hielden geen rekening met de mogelijke aanwezigheid van zonnepanelen en een slimme laadpaal. Hoe gerichter je de laadsessies aanstuurt, hoe voordeliger je de batterij oplaadt. De aankoopprijs geldt eveneens als een belangrijk criterium. [cta_box center]
Meer lezen op onze blog

De Vlaming had in 2022 gemiddeld 23 minuten en 23 seconden geen elektriciteit omdat er iets gebeurd was op het elektriciteitsnet. …

Onze energiefacturen zijn hot topic momenteel, met dank aan de heisa rond de zonnepanelen en het verdwijnen van de terugdraaiende …

Wie kiest voor een warmtepomp wil die investering uiteraard ook terugverdienen. Hoe snel dat gebeurt, hangt echter af van …

De energieprijzen beloven in oktober voor het eerst sinds lang stevig af te nemen. Een analyse van Mijnenergie.be op basis…