Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Elektrisch, benzine of diesel: wat is nu de goedkoopste brandstof?

Elektrisch, benzine of diesel: wat is nu de goedkoopste brandstof?

  • |
  • 9 januari 2023
  • |
  • Laatste update op 11 maart 2025
  • |
  • 3 min.

Wat is voordeliger: elektrisch rijden of rijden op benzine of diesel? Mijnenergie.be maakt in onderstaande simulatie duidelijk de verbruikskosten van een elektrische auto zich vandaag verhouden vergeleken met een klassieke verbrandingsmotor.

De kosten van rijden op elektriciteit, benzine of diesel is van twee grote factoren afhankelijk: hoeveel je wagen verbruikt en de huidige prijs van elektriciteit, benzine en diesel. Het verbruik hangt uiteraard sterk samen met het type wagen waarmee je rijdt. Zo zal het verbruik – en dus ook de kosten – van de kleine Renault Twingo ZE lager liggen dan bij een groter type, zoals de Mercedes EQC.

Voor onze simulatie maken we de vergelijking tussen drie gelijkaardige modellen van Volkswagen: de elektrische ID.3 (58 kWh – 150 kW), de Golf 1.5 TSI op benzine en de Golf 2.0 TDI op diesel. Volgens de officiële productspecificaties verbruikt de elektrische Volkswagen ID.3 17 kWh per 100 kilometer. Om te weten hoeveel 100 kilometer kost, moeten we naar twee zaken kijken: de huidige stroomtarieven en de manier van laden.

Elektrische wagen thuis laden

De kostprijs om je wagen thuis te laden is afhankelijk van de huidige energietarieven. De mediaanprijs voor een variabel, enkelvoudig tarief via Mijnenergie.be bedraagt in Vlaanderen vandaag 46,80 eurocent per kilowattuur. Als we dit toepassen op onze Volkswagen ID.3, dan kost een ritje van 100 kilometer aan dit tarief je 7,96 euro.

Publieke laadpalen

Langs de Vlaamse wegen staan er uiteraard ook tal van laadpalen waarmee je je elektrische wagen kan opladen. De kosten hiervan verschillen van laadpaal tot laadpaal. Zo zijn er middelsnelle publieke laadpalen, maar ook snelle laadpalen.

Voor het bepalen van de kostprijs van publiek laden, nemen we de laadpalen van Allego, de grootste aanbieder van openbare laadinfrastructuur in België, als voorbeeld. Laden kost momenteel 0,70 euro/kWh, snel laden 0,75 euro/kWh en ultrasnel laden 0,85 euro/kWh.

Passen we deze tarieven toe op de afstand van honderd kilometer met de elektrische Volkswagen ID.3, dan kom je aan een totale kostprijs van 11,90 euro als je je wagen oplaadt aan een gewoon laadpunt. Snel laden kost je 12,75 euro voor honderd kilometer, ultrasnel laden 14,45 euro.

100 kilometer met een verbrandingsmotor

Hoeveel kost een ritje van honderd kilometer in de Volkswagen Golf 1.5 TSI, het equivalent voor de elektrische ID.3? De wagen met een benzinemotor heeft een theoretisch verbruik van 5,3 liter per honderd kilometer. Voor een liter Euro 95 betaal je vandaag 1,7610 euro per liter aan de pomp. Totale kostprijs voor honderd kilometer: 9,33 euro.

Het theoretische verbruik per honderd kilometer van de Volkswagen Golf 2.0 TDI ligt op 4,5 liter diesel. Rekening houdend met de huidige dieselprijs van 1,7730 euro per liter, bedraagt de totale kostprijs over die afstand 7,98 euro.

Is elektrisch rijden goedkoper dan diesel?

De verbruikskosten van een auto met dieselmotor en een elektrische wagen die je thuis oplaadt, zijn vandaag nagenoeg identiek. Bij een gelijkaardige simulatie in november bleek een klassieke brandstofmotor nog met afstand het goedkoopst. De gedaalde energieprijzen missen hun effect dus niet.

Bij bovenstaande vergelijkingen gaat het over een theoretische vergelijking. Sommige praktische factoren zijn achterwege gelaten. Eigenaars van zonnepanelen met of zonder een thuisbatterij kunnen de kostprijs van een elektrische laadbeurt fors naar beneden halen. Door het capaciteitstarief heeft ook de manier waarop je laadt een invloed op de eindbalans. Of elektrische rijden duurder is dan rijden met diesel of benzine, moet je ook rekening houden met andere factoren. Hou ook rekening met de aankoopprijs van het voertuig, de fiscaliteit en de ecologische voetafdruk .

Welke energieleverancier past het beste bij jou? Maak een vergelijking om het antwoord te vinden!

hanna.deweirdt
Authorhanna.deweirdt

Inhoud

    Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

    Postcode

    Meer lezen op onze blog

    Is een thuisbatterij vandaag al rendabel?
    Technologie en milieu
    Is een thuisbatterij vandaag al rendabel?

    Loont het om in een thuisbatterij te investeren? Het is een vraag die veel eigenaars van zonnepanelen zich na de invoering…

    3 min.
    Meer lezen
    'Gedupeerde' zonnepaneleneigenaars verenigen zich in politieke partij SOLAR2024
    Andere
    'Gedupeerde' zonnepaneleneigenaars verenigen zich in politieke partij SOLAR2024

    SOLAR2024 noemt zich de partijpolitieke tolk van "de gedupeerde mensen die in Vlaanderen zonnepanelen hebb…

    Meer lezen
    Lopen wachttijden zonnepanelen echt op tot een jaar?
    Andere
    Lopen wachttijden zonnepanelen echt op tot een jaar?

    De wachttijden voor zonnepanelen blijven oplopen en tikken zelfs een gemiddelde termijn van een jaar aan. Althans, dat is …

    Meer lezen
    Gedupeerden Vlaamse Energieleverancier ontvangen eindelijk een deel van hun centen
    Andere
    Gedupeerden Vlaamse Energieleverancier ontvangen eindelijk een deel van hun centen

    De gedupeerde klanten van het failliete Vlaamse Energieleverancier hebben een deel van hun geld op de rekening gekregen. Dat meldt… Bron: De Standaard

    2 min.
    Meer lezen