
Aeco stopt ermee en laat 10.000 klanten gaan
Leverancier Aeco heeft aangekondigd definitief de boeken te sluiten vanaf 1 maart 2022 om een faillissement te voorkomen. Reden hiervoor is de ongeziene stijging van de energieprijzen. Het bedrijf levert zijn leveringsvergunning dus weer in en vraagt al zijn klanten zo snel mogelijk een nieuwe energieleverancier te vinden. Wij vertellen je wat jouw rechten als klant zijn en hoe je snel een leverancier vindt die is aangepast aan jouw verbruik.
Aeco stopt met zijn activiteiten vanaf 1 maart 2022
Een complete verrassing is het niet. Sinds januari 2021 zijn de energieprijzen blijven stijgen, en dat zowel voor de energieleveranciers die hun energie op de groothandelsmarkten kopen, als voor de eindconsument. Om een faillissement te voorkomen, liet Aeco (het vroegere Energie 2030) onlangs weten zijn activiteiten definitief stop te zetten vanaf 1 maart 2022.
In Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn het de distributienetbeheerders (DNB’s) die de leveringsvergunning van Aeco hebben ingetrokken. In Vlaanderen heeft de distributienetbeheerder Fluvius Aeco de toegang ontzegd tot het Vlaamse aardgasnetwerk. Fluvius wordt dus de noodleverancier voor gas van zowat 200 Vlaamse klanten. Omdat de leveringsprijzen daar hoger zijn dan bij gewone leveranciers, worden die klanten uitgenodigd een nieuwe leverancier te vinden. Er werd echter geen procedure ingesteld voor de intrekking van de leveringsvergunning voor elektriciteit. Zolang Aeco een leveringsvergunning heeft, moet hij aan zijn verplichtingen voldoen, aldus de Vlaamse energieregulator (VREG). Toch is de VREG op de hoogte van de moeilijke situatie van de leverancier.
Helaas is Aeco niet het enige slachtoffer van de historische stijging van de energieprijzen. Het is al de vierde leverancier die de handdoek in de ring moet gooien. Energy2Business en Vlaamse Energieleverancier vroegen het faillissement al aan, en Watz vroeg in december 2021 bescherming tegen zijn schuldeisers.
Verhuis op de planning of net achter de rug? Wij helpen je om je energiecontract te regelen!
Op Mijnenergie.be vind je in slechts 5 minuten het voordeligste aanbod voor elektriciteit en gas.
Wat gebeurt er nu met de klanten van Aeco?
Als je klant bent van Aeco in Wallonië en Brussel ben je verplicht om een nieuwe energieleverancier te zoeken en die te vragen je nieuwe contract te laten ingaan op 1 maart 2022 (of op de dag wanneer Aeco stopt met leveren). Als het je niet is gelukt om vóór 25 maart 2022 een nieuwe leverancier te vinden, wordt een noodleverancier toegewezen.
Maar opgelet: als je een MMR-meter (maandelijkse meteropname) of AMR-meter (kwartuurmeter) hebt, kan je geen noodleverancier krijgen! Als je niet zonder stroom wil komen te zitten, zal je dus vóór 25 maart 2022 een nieuwe leverancier moeten vinden.
Als je klant bent in Vlaanderen treedt Fluvius op als tijdelijke noodleverancier indien je geen contract afsluit voor 18 maart 2022. De noodtarieven voor gas zijn echter duur en dienen je uit te nodigen een nieuwe gasleverancier te kiezen. Als u over 1 jaar geen nieuw contract afsluit, dreig je zonder aardgas te vallen.
Wie is de noodleverancier?
Wie je noodleverancier is, hangt af van het gewest waarin je woont:
- In Brussel is dat Engie
- In Vlaanderen is dat in principe netbeheerder Fluvius
Vergelijk nu de prijs van elektriciteit en aardgas en bespaar op je globale energiefactuur !
Wat met de voorschotten en afrekeningen?
Zodra je een nieuwe leverancier hebt gevonden of bij je noodleverancier bent aangesloten, krijg je een afrekeningsfactuur (of slotfactuur) van Aeco. Je DNB zal dan je meterstand opnemen of een schatting doen en die naar Aeco sturen.
Als uit die opname blijkt dat je maandelijkse voorschotten hoger lagen dan je werkelijke verbruik, zal Aeco je de verschuldigde som terugbetalen. Als je voorschotten daarentegen niet hoog genoeg waren, dan zal je het saldo moeten bijpassen.
Hoe vind je een nieuwe leverancier?
Hoewel de energieprijzen al maanden extreem hoog zijn, kan je wel nog altijd een energieleverancier vinden die is afgestemd op jouw verbruiksprofiel. Ben je genoodzaakt een nieuwe leverancier te vinden? Vergelijk je contract dan met de huidige markt. De CREG Scan is daarvoor een prachtige tool!
Op zoek naar een contract dat is afgestemd op jouw verbruik, de samenstelling van je huishouden of je woning? Ga dan naar onze online-vergelijkingstool. Je vindt er in enkele muisklikken een contract op maat. Ben je niet zo’n digitale wizard? Bel dan gratis met een van onze adviseurs, van maandag tot vrijdag van 9 tot 18 uur.
Neem contact op met een adviseur
Meer lezen op onze blog

Het aantal zonnepanelen op onze daken neemt voortdurend toe. Als appartementsbewoner ligt het minder voor de hand om de st…

De federale regering heeft de btw voor elektriciteit van maart tot en met juni verlaagd van 21% naar 6%. Maar wat is de ex…

Wie vorig jaar een nieuw energiecontract met vast tarief afsloot, betaalt nu naar alle waarschijnlijkheid te veel. Wie swi…

Ruim 400.000 Belgische gezinnen hebben vandaag recht op het sociaal energietarief. Ze betalen een gunsttarief voor elektri…