Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Welkom op onze vernieuwde website! Je zocht naar Energie-Vergelijker.be, maar vanaf nu zijn we Mijnenergie.be. We hebben namelijk onze krachten gebundeld om je een nog betere ervaring te bieden.
Aantal betalingsregelingen voor energiefactuur steeg vorig jaar met 26%

Aantal betalingsregelingen voor energiefactuur steeg vorig jaar met 26%

  • |
  • 31 maart 2023
  • |
  • Laatste update op 11 maart 2025

De ongekende stijging van de energieprijzen en een uitzonderlijke volatiliteit op de groothandelsmarkten lieten vorig jaar hun sporen na in de betaalbaarheid van de energiefactuur. In 2022 hebben de vijf grootste gas- en elektriciteitsleveranciers in totaal 730.214 betalingsuitstellen en betaalplannen goedgekeurd en in gang gezet. Dat betekent een stijging van 26 ten opzichte van 2021. Tijdens de coronacrisis en de daaropvolgende energieprijzencrisis, hebben de leveranciers een groot aantal betaalplannen- of uitstel voor verschillende types klanten toegestaan, meestal zonder extra financiële kosten. De vijf grootste leveranciers in België geven elk kwartaal van 2022 de data rond betalingsregelingen door. Het totale gecumuleerde bedrag van debetalingsregelingen bedroeg in 2022 670 miljoen euro. Die financiële impact ligt omwille van de gestegen energieprijzen 2,5 maal hoger dan in 2021. Het aantal opgestarte betalingsregelingen is dus oegenomen, maar de onderliggende bedragen zijn ook aanzienlijk gestegen.

Verhoogde duur betalingsplannen

Residentiële klanten vertegenwoordigen 93% van de betaalplannen. Om de stijging van de waarde van de betaalplannen op te vangen, hebben de leveranciers de duur van deze plannen geleidelijk verhoogd. De gemiddelde (rekenkundige) duur van de betaalplannen voor residentiële klanten steeg van 4,6 maanden in 2021 tot 6,8 maanden in 2022. Volgens FEBEG, de federatie van energieleveranciers en producenten, bereikten de meeste betaalplannen hun doel. Gemiddeld kon 75% van de betrokken klanten het voorgestelde plan volgen zonder de betalingstermijn te overschrijden. Marc Van den Bosch, general manager, FEBEG, licht toe: “Hoewel alle indicatoren sterk gestegen zijn, zien we ook duidelijk dat de overheidsmaatregelen, die via de leveranciers worden uitgevoerd, de impact van de prijscrisis op de residentiële klanten waarschijnlijk hebben getemperd. De leveranciers stonden veel meer schuldaanpassingsplannen toe, ondanks de druk op hun cashflow in hun energieleveringsactiviteiten.” [cta_box color=”blue”]  

Kurt Deman
AuthorKurt Deman

Ik wil berekenen hoeveel ik kan besparen op mijn energiefactuur

Postcode

Meer lezen op onze blog

Hoeveel kost het onderhoud van uw verwarming- en koelsystemen?
Andere
Hoeveel kost het onderhoud van uw verwarming- en koelsystemen?

De Belg investeert in coronatijden fors in het onderhoud van zijn woning. Daar hoort ook nazicht op het vlak van huiscomfo…

Meer lezen
De energieprijzen in België: wat kan je doen bij een forse prijsstijging?
Energiemarkt
De energieprijzen in België: wat kan je doen bij een forse prijsstijging?

In 2020 duwde de gezondheidscrisis de kWh-prijzen voor gas en elektriciteit sterk omlaag. Maar begin 2021 begon het plots de ander…

6 min.
Meer lezen
Lager capaciteitstarief door toestellen met startuitstel: niet brandveilig
Andere
Lager capaciteitstarief door toestellen met startuitstel: niet brandveilig

Het capaciteitstarief – de nieuwe berekeningswijze voor een deel van de netkosten – moedigt gezinnen aan om hun energiever…

3 min.
Meer lezen
Hoe haal je een maximale vergoeding uit je overtollige stroom?
Andere
Hoe haal je een maximale vergoeding uit je overtollige stroom?

De productie van onze zonnepanelen bevindt zich rond deze tijd van het jaar op haar hoogste peil. Prosumenten met een teru…

Meer lezen